20-08-2024 | De herinrichting van de Hofzichtlaan maakt de stad weer een beetje groener. Het grijze asfalt moet plaatsmaken voor een bredere, groene middenberm en er komen ongeveer 17 bomen extra. Verkeerskundige Marcel vertelt wat de gemeente doet om de inrichting van wegen te combineren met natuur .

Op sommige plekken zit in het midden van het wegdek een verhoging, die verhoging scheidt de 2 rijstroken van elkaar. In verkeerskundige termen heet dat een ‘verkeerseiland’. Vroeger waren deze verkeerseilanden vaak helemaal van steen. Nu is dat anders, vertelt verkeerskundige Marcel, die betrokken is bij veel vergroeningsprojecten. “Nu kijken we of het ook groen kan. Bijvoorbeeld met gras of struiken.” Datzelfde geldt voor ruimte tussen het fietspad en de rijbaan. “Vroeger zouden we dat opvullen met klinkers. Nu kiezen we voor groen.”

Sinds een aantal jaar hebben verkeerskundigen in de stad extra aandacht voor groen. Door die extra aandacht verschijnen er kleine stukken groen bij straten en verkeerspleinen. Door stenen of asfalt te vervangen door groen, blijft de grond gezonder. Daarnaast is groen belangrijk om de groeiende stad voor te bereiden op de toekomst. Zo kan het water beter weg in natte periodes en het wordt in droge periodes juist beter vastgehouden. Ook is groen koeler dan stenen en asfalt, wat helpt om hittestress te voorkomen. Op die manier blijft de stad een fijne plek.

Zoeken naar kansen

Zodra een weg of verkeersplein toe is aan onderhoud, is er kans op vergroening. “Eerst onderzoeken we wat verkeerskundig de beste nieuwe inrichting is,” legt Marcel uit. “We kijken naar verkeersstromen en de verkeersveiligheid.” Over de Hofzichtlaan rijdt sinds de komst van de N14 minder verkeer. Dat betekent dat de weg voor autoverkeer smaller kon. “Daardoor hebben we meer ruimte voor fiets en voetganger én meer ruimte voor groen.”

Marcel: “Allereerst is het veiliger, want verkeer rijdt op smalle wegen minder hard. Ook zijn voetgangers en fietsers eerder aan de overkant wanneer ze oversteken. Ten tweede kun je asfalt dat je weghaalt groen invullen.” De middenberm bij de Hofzichtlaan wordt bijna 3 meter breder en er komen ongeveer 17 extra bomen op. Ook de ruimte om het fietspad heen wordt groener.

Opletten

Om te bepalen wat voor groen geschikt is, werken verkeerskundigen samen met een landschapsarchitect. “Samen kijken we naar kansen om groen toe te voegen en naar wat voor groen dat dan moet zijn.” Niet al het groen kan namelijk zomaar overal. Marcel geeft voorbeelden van waar verkeerskundigen naar kijken bij het toevoegen van groen: “Langs wegen moeten verkeerslichten en borden altijd zichtbaar blijven. Er mogen geen takken voor groeien. Bij het rechts afslaan in zijstraten moet je fietsers blijven zien. Planten of struiken kunnen niet te hoog zijn, want anders heb je geen zicht op kinderen die er lopen.” Ook wat onder de grond gebeurt, telt: “Wortels van bomen kunnen asfalt of zelfs tramsporen omhoog drukken. Dat willen we niet, dat is gevaarlijk.”

Tot slot moet het groen niet te veel onderhoud nodig hebben. “Gras moet je normaal gesproken 12 keer per jaar maaien. Maar een straat wil je daar niet 12 keer per jaar voor afsluiten. Ook daar houden we rekening mee in het ontwerp. Dan kiezen we bijvoorbeeld voor een bepaalde siergras die met minder maaibeurten kan.”

In de toekomst

Behalve de Hofzichtlaan zijn er meer straten die de gemeente groener maakt. De Machiel Vrijenhoeklaan is ook smaller gemaakt, met meer ruimte voor groen aan toegevoegd. Bij de nieuwe inrichting van de Waldorpstraat is veel aandacht voor vergroening. Net als in het plan voor de Medemblikstraat in Leyenburg-Noord. Daar wordt het riool vervangen en het asfalt maakt plaats voor klinkers. In het midden komt een mooie groene middenberm.