Wat komt er nog?
- In februari 2025 zijn fietsvlonders geplaatst in de van Loostraat, Burgemeester van der Werffstraat en Blois van Treslongstraat.
- Na een maand volgt er een enquête in de straat of de bewoners er vaste fietsparkeerplekken voor terug willen.
- De resultaten van de enquête van de eerste straten worden bekend gemaakt. In de straten waar positief is gereageerd, wordt ingepland om vaste fietsparkeerplekken te maken.
Wat is er al gedaan?
- Het project begon in 2021 met een onderzoek naar de parkeerdruk van fietsen en auto’s. Bewoners gaven op een digitale kaart aan waar zij problemen ervaren met fietsparkeren. Tijdens meerdere digitale bijeenkomsten in mei en juni 2021 presenteerde de gemeente de resultaten van het onderzoek en selecteerden bewoners de straten waar meer ruimte voor fietsparkeren moet komen.
- Van juni 2021 tot en met december 2023 lag het project meerdere keren stil. Op basis van de analyse is gekeken naar mogelijkheden om meer en betere fietsparkeergelegenheden te realiseren. Dit proces leidde niet tot een gewenste oplossing. Hierdoor heeft het traject langer geduurd.
- Eind 2023 is het project overgedragen aan een nieuwe projectleider. In 2023 is er opnieuw onderzoek gedaan naar de parkeerdruk van fietsen en auto’s. Daaruit is een top 9 ontstaan met straten waar de parkeerdruk het hoogst is.
- Van 24 januari tot en met 13 februari 2024 kon de buurt stemmen voor de plek en het soort vlonder. De gemeente bepaalde de definitieve locaties.
- In oktober 2024 zijn de eerste fietsvlonders geplaatst in de Frankenstraat. Op 31 oktober 2024 werden in de ochtend fietsvlonders geplaatst in de Boreelstraat, Jan van Houtstraat, Van Beuningenstraat en Van der Heimstraat. Op 17 februari 2025 zijn deze verplaatst of weggehaald.