Den Haag is een groeiende en uitdagende wereldstad. Het aantal inwoners neemt toe en de stad verwelkomt steeds meer bezoekers en bedrijven. Om te zorgen dat Den Haag ook in de toekomst goed bereikbaar blijft, zijn werkzaamheden nodig. Zo blijft de stad een fijne plek om te wonen, leven en werken.

In de rubriek 5 vragen aan geven wij het woord aan iemand die betrokken is bij deze werkzaamheden. Deze keer: stadsregisseur Erwin.

Hoe is het om stadsregisseur in de gemeente Den Haag te zijn?

Als stadsregisseur ben je hard aan het werk om de stad bereikbaar te houden tijdens werkzaamheden. Dat is een leuke en uitdagende baan. Den Haag is de dichtstbevolkte stad van Nederland. Alle werkzaamheden in onze stad gebeuren dus in een heel kleine ruimte. Daardoor krijgen al snel veel inwoners te maken met een omleiding of afsluiting als wij ergens aan het werk gaan.

Het is mijn taak om ervoor te zorgen dat iedereen altijd daar kan komen waar hij of zij wil zijn, ondanks die werkzaamheden. En ook dat dit kan met zo min mogelijk hinder.

Wat vindt u als Stadsregisseur belangrijk als het om werkzaamheden in de stad gaat?

Het allerbelangrijkst is dat iedereen toch van A naar B kan komen. Dat geldt voor automobilisten, fietsers en voetgangers. Dat is de basis van mijn werk. Mensen moeten hun bestemming kunnen bereiken. Dat gaat niet altijd zonder hinder, soms moet je omrijden en soms ben je langer onderweg.

Wat ook nog goed is om daarbij te vermelden, is dat wij er altijd voor zorgen dat brandweer, ambulance en politie binnen hun aanrijdtijden aanwezig kunnen zijn. Waar dan ook in de stad en ongeacht welke werkzaamheden er zijn.

Waarom wordt er zoveel gewerkt in Den Haag?

Den Haag groeit. We zien het aantal inwoners en bezoekers ieder jaar toenemen. Dat betekent dat de stad bezig is met woningbouw en ook met onderhoud aan wegen, riolering en kademuren. Je wilt als inwoner dat jouw huis goed en veilig bereikbaar is. Dat het riool goed werkt. Dat de stoep netjes is en ook dat je snel internet hebt via glasvezel. Het sluit allemaal aan bij de wensen van een grote, toeristische stad zoals Den Haag. Die wensen brengen ook al deze werkzaamheden met zich mee.

Wat komt er allemaal bij kijken om die werkzaamheden te plannen?

De keuzes hiervoor verschillen per project. Er zijn een paar vaste regels. Zo kunnen 2 verschillende projecten niet dezelfde weg als omleidingsroute gebruiken. Wij werken daarnaast nooit aan meer dan 1 toegangsweg tegelijk. Zo is bijvoorbeeld eerst de Rotterdamsebaan opengegaan en daarna pas is de Utrechtsebaan gerenoveerd. En ook zijn er tijdens het strandseizoen geen werkzaamheden in Scheveningen, en rond de feestdagen willen wij ook geen werk rondom winkelgebieden.

Soms gaan er jaren aan vooraf, voordat wij zo’n planning rond hebben. En dan nog gebeurt het dat je tijdens de uitvoering wordt verrast. Bijvoorbeeld door corona of leverantieproblemen van bouwmaterialen. Dan gaan wij opnieuw onderzoeken, zodat weggebruikers toch van A naar B kunnen.

Wat wilt u aan weggebruikers van Den Haag meegeven?

Dat zijn twee dingen. Als weggebruiker in Den Haag ben je in een stad die groeit, daar zijn werkzaamheden voor nodig en dat zal ook de komende jaren zo zijn. Dat betekent dat wij als gemeente deze werkzaamheden zo goed mogelijk moeten organiseren, zodat je van A naar B kunt blijven gaan. Van de weggebruiker vraagt dit begrip en geduld. Het kan gebeuren dat er omleidingen zijn of dat je langer onderweg bent.

Daarnaast wil ik meegeven om je reis goed te plannen. Wij zorgen ervoor dat je op de plaats van bestemming kan komen en als weggebruiker kun je zelf de snelste manier kiezen. Plan je reis vooraf. Moet je een korte rit maken? Denk dan ook eens aan de bus, tram of fiets. Dan ben je mogelijk sneller op je bestemming dan met de auto.