16-09-2024 | Hoe blijft de kust bereikbaar, ook op drukke zomerse dagen? Achter de schermen leidt team Crowd Control het strandbezoek in goede banen.

‘De gemeente Den Haag adviseert om alleen nog met het openbaar vervoer, scooter of fiets naar de kust te komen, of gebruik te maken van Park+Beach’, klonk het afgelopen zomer meerdere keren uit autoradio’s die in een rij stonden richting het Zwarte Pad of op de Lozerlaan of de Sportlaan in Kijkduin. Zoiets roept de gemeente niet zomaar. “Aan zo’n advies gaat heel wat vooraf,” bevestigt Marjet de Jager, Crowd control manager en regisseur kust voor de gemeente.

Groen, geel of oranje?

Om te beginnen schat het team Crowd Control van tevoren in hoe druk het aan de kust zal worden. Daarbij houden ze overal rekening mee. Wat voorspelt het KNMI? Welke evenementen zijn er? Zijn er ergens wegwerkzaamheden? Is er een vrije dag in Nederland, Duitsland of België? Op basis daarvan schatten zij in welk scenario zij inzetten. Wordt het groen, geel of oranje? In die scenario’s staat welke maatregelen gewenst zijn bij welke drukte.
“Bij groen verwachten we niet meer bezoekers dan in een ‘gewoon’ weekend. Dat kunnen we makkelijk aan,” vertelt Marjet. “Maar schatten we in dat het geel wordt, of oranje, dan is er extra inzet nodig. Denk aan verkeersregelaars. Bij groen zetten we er 14 tot 20 in, bij geel houden we er rekening mee dat het er al 40 moeten zijn. Bij oranje zetten we bijna 60 verkeersregelaars in.”

Er gebeurde veel aan de Haagse kust

In 2024 gebeurde er veel langs de Haagse kust. In zowel Scheveningen als Kijkduin werkt de gemeente aan de boulevard om de Haagse Kust nieuwe allure te geven. En in Scheveningen-Dorp zijn wegwerkzaamheden, bijvoorbeeld aan de Duinstraat. “Juli was regenachtig, maar augustus was heel druk, met mooi weer en veel evenementen. En 1 september 2024 was de warmste 1 september ooit.”
Op echt drukke dagen waren er dit jaar 160.000 bezoekers aan de kust, zo’n 10.000 tot 20.000 meer dan eerdere jaren. Wanneer zo’n drukke dag nadert, waarschuwt de gemeente al vooraf op borden naast de weg, op sociale media of via de ANWB. Tot nu toe riep de gemeente 6 keer op om met ander vervoer dan met de auto naar de kust te komen omdat er geen parkeerruimte meer was. Op zulke piekdagen zijn er in totaal 200 mensen aan het werk om de dag in goede banen te leiden en overlast te beperken. Wie dat zijn? Politie, verkeersregelaars, de reddingsbrigade, KNRM, HTM, aanbieders van deelscooters en fietsen, fietscoaches, parkeercoaches. Binnen de gemeente zijn onder meer een tactisch coördinator zoals Marjet actief en de operationeel coördinator, die aan de kust in de gaten houdt, of alles goed gaat en waar mogelijk extra aandacht noodzakelijk is.

In gesprek blijven

Ook is een communicatie-adviseur van de gemeente, stand-by op drukke dagen. Om de stemming op social media in de gaten te houden en om bezoekers en bewoners te informeren. “We hebben goed contact met bewoners en ondernemers aan de kust en houden zo goed mogelijk rekening met ieders belangen,” zegt Marjet. “Maar soms moeten we kiezen. Ondernemers willen graag zo veel mogelijk bezoekers kunnen ontvangen. Bewoners willen hun huis kunnen bereiken. Toeristen en badgasten willen zo snel mogelijk op de boulevard of het strand zijn. Het goede evenwicht vinden is soms lastig. Daarom is het ook zo belangrijk met iedereen in gesprek blijven en met elkaar na te denken over hoe we het steeds beter kunnen doen.”

Bikebushka

Dit jaar ging er veel goed. Marjet ziet bijvoorbeeld dat er steeds meer mensen dan voorgaande jaren de auto lieten staan en met de fiets, deelfiets of deelscooter naar de kust kwamen. Dat brengt wel weer nieuwe vraagstukken mee. Want als het fietsverkeer door blijft groeien, moet er ook in de toekomst voldoende ruimte blijven om de fiets te parkeren. In augustus is weer een mooie innovatieve oplossing voor fietsparkeren geïntroduceerd: de Bikebuskha. Dit is een plantenbak die met een eenvoudige handeling uitklapt tot een fietsenstalling. Bij drukte levert het een uitbreiding van stallingsmogelijkheden en is het niet nodig klapt de Bikebushka in tot een plantenbak. Marjet: “Zo blijven we zoeken naar de mogelijkheden, om als de grootste badplaats van Nederland zoveel mogelijk mensen gastvrij te kunnen ontvangen”.