22-04-2025 | Op een mooie stranddag komen er zo’n 160.000 bezoekers naar de Haagse kust. Een derde daarvan komt lopend of op de fiets, blijkt uit reizigersonderzoek. Dat is mooi. Want de gemeente moedigt het gebruik van de fiets aan om de stad toegankelijk te houden. Maar al die fietsen moeten wel ergens staan. En dan het liefst ergens waar ze niet in de weg staan voor nood- en hulpdiensten, een rolstoel, scootmobiel, of kinderwagens.
Bij het Sportstrand staat de boulevard vaak vol met fietsen. Fietscoaches hebben er hun handen vol aan. Mensen die net afstappen wijzen ze een goede plek om hun fiets neer te zetten. Doel is dat de toegangsweg naar het strand altijd vrij is. Voor nood- en hulpdiensten, is dat heel belangrijk want voor hen telt iedere seconde.
“Voor het Sportstrand hebben we meerdere oplossingen gevonden”, vertelt Rina. Zij is beleidsmedewerker mobiliteit Kust en werkte aan oplossingen voor de punten waar geparkeerde fietsen voor overlast zorgen. “Komende zomer blijft de stalling aan de Vissershavenweg met 850 parkeerplekken beschikbaar.” Ook de BikeBushka’s (uitschuifbare fietsenstallingen in vorm van een plantenbak) staan weer op de boulevard voor extra capaciteit op piekmomenten.
Oplossingen bedenken
De aanpak voor fietsparkeren is onderdeel van Actieplan Kust. Daarmee werkt de gemeente onder andere aan het bereikbaar en leefbaar houden van de Haagse kust. Toen Rina in deze functie begon, kreeg ze als opdracht om iets te doen aan de fietsparkeerchaos langs de kust. Ze stapte op de fiets en reed de hele kust af om te kijken op welke punten verkeerd geparkeerde fietsen voor de meeste overlast zorgden. En minstens even belangrijk: ze dacht na over waar het fout ging en wat de oplossing zou kunnen zijn.
Dat deed ze niet alleen. Bijvoorbeeld bij de overlast door verkeerd geparkeerde fietsen in het Westduinpark. Strandafslag 11 en 7 zijn heel populair bij inwoners. Veel mensen parkeerden hun fiets in het natuurgebied. Ook blokkeerden de geparkeerde fietsen daar regelmatig het fietspad en de strandopgangen. Andere fietsers, voetgangers en wandelaars stuitten daardoor vaak op obstakels. Daarbij konden ook hier de nood- en hulpdiensten er niet goed door. Rina vroeg een gedragsonderzoeksbureau om mee te denken over een oplossing. Zo verschenen er in 2024 borden met aanwijzingen voor het juist parkeren van fietsen en bakfietsen, en groene lijnen op de weg. “Met de borden en groene lijnen legden we uit dat mensen hun fiets konden parkeren langs de zijkanten van het pad. Heel eenvoudig. En het was zeer succesvol. Na invoering van die borden en lijnen stond 90 procent van de fietsen goed geparkeerd.”
Nieuwe stallingen
Zo vroeg ieder punt weer om een andere oplossing. Voor de renovatie (2020) was er op de Noord-boulevard een stalling. Na de renovatie is die verwijderd en kwam er een pop-up stalling. Nu is er een definitieve oplossing gevonden en komt er een stalling van ruim 900 m2. Deze stalling is inpandig en heeft behalve ruimte voor fietsen ook ruimte voor de verhuur van strandrolstoelen en kluisjes om spullen in te bewaren. De stalling op de Noordboulevard opent zijn deuren op 18 april. Ook bij de Gevers Deynootweg opent in mei een nieuwe stalling.
Komende zomer zijn er kortom extra en veilige fietsparkeerplekken langs de kust. Nu moeten mensen die ook nog weten te vinden. Ook daar is over nagedacht, want het promoten van de fietsenstallingen is al begonnen.
Ook fietsparkeren langs de kust?
Het kan in deze stallingen:
- Palaceplein, Gevers Deynootweg
- Noord-Boulevard, Strandweg, Haven, Keizerstraat, Zwarte Pad, Vissershavenweg, Deltaplein,
- Stallingen – Biesieklette