13-07-2024 | Eneco werkte van 15 tot 26 juli 2024 in de buurt van de Koningstunnel. Vanwege de veiligheid had de tunnel dan eigenlijk helemaal dicht gemoeten. De tunnelbeheerders en de verkeerskundigen van de gemeente bedachten samen een plan waardoor de tunnel toch gedeeltelijk open kan blijven.
Onder de Bezuidenhoutseweg ligt een warmtetransportnet. Grote buizen waardoor kokend water stroomt, op weg naar duizenden huishoudens. Een onderdeel van dat net moet heel snel worden vervangen, liet Eneco de gemeente weten. Als het kapot gaat, stroomt er kokend water over de weg. “Het was voor ons meteen duidelijk dat we hier oplossingsgericht moesten gaan meedenken,” zegt Evan, senior verkeerskundige bij de gemeente Den Haag.
Een gat van 3 bij 3 bij 3 meter
Het probleem waar de verkeerskundigen een oplossing voor zochten was dit: om bij het kapotte onderdeel te komen, moet Eneco onder de Bezuidenhoutseweg een gat graven van 3 meter diep, 3 meter lang en 3 meter breed. “Dat kan gevaarlijk zijn,” zegt verkeerskundige Ricardo. “We willen zeker weten dat er geen verkeer in dat gat kan vallen. Daarom moet er tussen het verkeer en het werkvak een afstand zijn van 150 meter. De eerste 50 meter is de veilige ruimte, 50 meter daarvoor komen de verbodsborden, en 50 meter daarvoor de vooraankondiging van de verbodsborden.”
Dat betekent dat een deel van de Bezuidenhoutseweg dicht moet. Ook de verbinding in de Koningstunnel vanaf de Lekstraat richting de Bezuidenhoutseweg moet dan dicht. Anders komt er file in de Koningstunnel. En stilstaand verkeer of file in een tunnel mag niet, volgens de tunnelwet. Ook 1 rijbaan afsluiten mag niet. De tunnel moet dan helemaal dicht.
“We wilden voorkomen dat de Koningstunnel helemaal dicht moet tijdens het werk,” zegt Evan. “De Koningstunnel is een belangrijke tunnel die we niet zomaar kunnen missen. Dan komen andere werkzaamheden ook in de knel.”
Dus gingen Evan en Ricardo in gesprek met de tunnelcoördinator en de dagelijkse beheerders om te kijken hoe ze het voor elkaar konden krijgen om alleen de afrit in de Koningstunnel in de richting van de Prins Clauslaan tijdelijk af te sluiten voor verkeer.
Positief advies
Om van de tunnelwet te mogen afwijken, is een positief advies nodig van een veiligheidsbeambte. Dat advies is niet makkelijk te krijgen. Er is veel overleg en onderzoek nodig, er moet een uitgebreid plan komen. Evan en Ricardo waren 1,5 jaar bezig met het verzamelen van alle belangen, analyses doen, het toetsen van oplossingen. De dagelijks beheerders van de tunnel, Kees en Robin, dachten daarover mee. Een slimme oplossing die ze samen bedachten is de afrit af te sluiten voor het verkeer door de muur te verlengen met betonnen barriers. “Zo kan er geen verwarring ontstaan over de verkeerssituatie,” legt Evan uit. “Daarmee voorkomen we onveilige situaties.
Uiteindelijk is het gelukt: de veiligheidsbeambte gaf een positief advies over de afsluiting van de rijbaan, waardoor Den Haag 2 weken mag afwijken van de tunnelwet. Evan en Ricardo zijn blij en opgelucht. “Dit is de beste oplossing op dit moment, daar ben ik van overtuigd.”, zegt Evan. “Als er in de winter iets mis gaat met dat warmtenet zitten duizenden mensen zonder warm water en verwarming. Als er íets niet kan, dan is dat het.”