Op dit moment maken de welbekende rood-witte trams van HTM plaats voor de ruimere rood-grijze trams. Een flinke klus, omdat op veel locaties aanpassingen nodig zijn aan het spoor en de haltes. Projectmanager Roel: ‘’De nieuwe trams maken het reizen fijn voor iedere reiziger. Ook als je met een rolstoel of kinderwagen reist kun je nu eenvoudig met de tram.’’

Roel is projectmanager bij INTHR, dat staat voor Instroom Nieuwe Trams Haagse Regio. Het is een programma, waarbij in enkele jaren verschillende tramlijnen geschikt gemaakt worden voor de rood-grijze Avenio-trams en uiteindelijk de TINA. Een tram die ruimer en comfortabeler is dan de tram van nu. Maar nog belangrijker; de trams hebben een lage instap, waardoor reizigers met een rolstoel, rollator of kinderwagen eenvoudig in- en uitstappen.

Projectmanager Roel met op de achtergrond een tram

Ruime trams voor iedereen

‘’De gemeente werkt bij dit project samen met HTM en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Samen hebben wij gekeken hoe wij het openbaar vervoer in de regio kunnen verbeteren. Er is behoefte aan ruimere trams waar meer mensen in passen. Dat is nodig voor het groeiende aantal inwoners en bezoekers van Den Haag. Het moeten trams zijn die comfortabel zijn en trams waar iedere reiziger eenvoudig in en uit kan stappen. Als gemeente vinden wij het belangrijk dat iedereen, altijd van A naar B kan komen. Dat lukt met deze nieuwe trams.’’ vertelt Roel.

Werk-met-werk

‘’Het vernieuwen van een tramspoor is een grote klus. Het spoor is al snel kilometers lang en daarom komen wij op veel locaties in de stad. Per locatie bekijken wij welke andere werkzaamheden daar nodig zijn. Bijvoorbeeld werkzaamheden aan het riool. Zo’n riool ligt vaak in de buurt van het tramspoor. Dan is het handig om gepland onderhoud tegelijk uit te voeren met het vernieuwen van de tramlijn. Omwonden hebben dan maar één keer last van werkzaamheden in de straat.

Een ander voorbeeld van werk-met-werk is de herinrichting van straten. Zo hebben wij bij het vernieuwen van tramlijn 16 ook verschillende straten opnieuw ingericht. Daarmee is de Vondelstraat veel veiliger gemaakt. Het fietspad ligt daar nu los van de autoweg en er is meer ruimte voor groen.

Samen met omwonenden

Roel: ‘’Op het moment dat wij de werkzaamheden plannen, gaan wij ook in gesprek met omwonenden. Wij vragen aan hen om hun adviezen en wensen met ons te delen. Op die manier is het karakter van het Prins Hendrikplein behouden. Voor vervoerder HTM was het veel makkelijker geweest om het spoor recht over het plein heen te laten lopen. Dat zou minder bochten betekenen en dat betekent minder onderhoud en een snellere reistijd. Omwonenden gaven aan hoe belangrijk het plein is voor de wijk. Daar hebben wij nu rekening mee gehouden en het spoor loopt nu om het plein heen.’’

Op dit moment voert de gemeente werkzaamheden uit aan tramlijn 17 (voorheen tramlijn 16). In de komende jaren volgt dan alleen nog de vernieuwing van tramlijnen 1, 6 en 12.