10-10-2024 | Werkzaamheden brengen ongemak met zich mee. Ook in en rondom de Duinstraat, waar de gemeente sinds juli aan het werk is, gaat het werk niet ongemerkt voorbij. Ron en Raymon vertellen wat zij doen om de overlast in de buurt zoveel mogelijk te beperken.
De gemeente wil de stad en het strand bereikbaar houden. Daarom wordt het laatste deel van tramlijn 1, de kruising van de Duinstraat, Badhuisweg en Scheveningseweg, geschikt gemaakt voor de nieuwe trams met een lage instap. Deze werkzaamheden hebben een grote impact op de buurt. Om de overlast beperkt te houden voor de omgeving worden tegelijkertijd ook andere werkzaamheden opgepakt. Zo komt er meer groen, meer fietsparkeerplekken, een duidelijke gidslijn voor visueel gehandicapten en een nieuwe rotonde om het verkeersveiliger te maken.
Ook het riool onder de Duinstraat is aan vervanging toe. Om dat te vernieuwen, moet de straat helemaal open. “We graven tot wel 4 meter diep,” vertelt Ron, projectleider van de aannemer. “In de ondergrond komen we van alles tegen. Ook bijvoorbeeld 100 jaar oude rioleringen die niet op de tekeningen staan.”
Overlast voor de buurt beperken
Tijdens het werk moeten omliggende straten toegankelijk blijven. De werkzaamheden zijn strak gepland om de overlast voor de buurt te beperken. “Dat vraagt creativiteit,” zegt Ron. “Bijvoorbeeld de brandweerkazerne, die moet bereikbaar blijven, dus wordt het werk in fases uitgevoerd. Het zou makkelijker zijn om alles tegelijk te doen, maar nu doen we stukken om beurten, zodat er steeds nog genoeg weg is waar de brandweer overheen kan.”
De planning zit vol met zulke slimmigheidjes, vertelt Raymon, Directievoerder namens de gemeente. “Waar het kan wordt elektrische apparatuur gebruikt, voor minder lawaai en minder uitstoot. Denk aan een elektrische autokraan, een elektrische bandenzaag en slijptol.” Deze apparaten maken minder geluid, maar helemaal stil zijn ze natuurlijk nog steeds niet. Ron: “Bij de Antonius Abtkerk was laatst een uitvaart. Dus toen de rouwstoet langs kwam, hebben we uit respect het werk kort stilgelegd.”
Andere manieren waarop het project probeert om de overlast te beperken zijn de verkeersregelaars die worden ingezet bij de Franse school, de buurtconciërge en de omgevingsmanager bij wie bewoners terecht kunnen met vragen en verzoeken. “We proberen altijd mee te denken”, zegt Ron. “Zoals onlangs. Een van de bewoners had al maanden van tevoren een internationale verhuizing gepland. Toen hebben we plek gemaakt op de bouwplaats, zodat de verhuizers hun voertuigen konden parkeren.”
Nieuwe fase
Hoe graag de aannemer ook mee wil denken met de buurt, overlast blijft er toch. Op 14 oktober begint een nieuwe fase in de werkzaamheden. De kruising Scheveningseweg-Duinstraat wordt dan helemaal afgesloten en ook tram 1 kan daar dan tot en met 15 december niet rijden. “Wij hebben de opdracht gegeven ervoor te zorgen dat de tijd dat de tram niet kan rijden zo kort mogelijk is,” zegt Raymon. Ron vult aan: “Het is een hele toer om dat voor elkaar te krijgen. Daar komen extra werkdagen in het weekend aan te pas. Dat moet ook wel, want er is weinig ruimte over in de planning. Het blijft spannend tot op het laatste moment, maar we doen er alles aan om te zorgen dat het werk op tijd klaar is.”