8-6-2023 | Om het verkeer op Veteranendag in goede banen te leiden, zijn ruim 150 omleidingsborden en 30 verkeersborden nodig. Al 20 jaar worden deze borden gemaakt door Raymond en Ronald. Raymond laat zien welke technieken zij daarvoor gebruiken.

Weken van tevoren al begint Raymond, ieder jaar, met de voorbereidingen voor Veteranendag. Dit jaar maakt hij 100 parkeerverboden, plus 20 parkeerverboden voor fietsers. 12 voor de looproutes van voetgangers en 9 fietsroutes. 7 borden voor afgesloten straten en 7 tekstborden met een voorwaarschuwing. 13 omleidingsborden voor bussen. En verder nog zo’n 30 officiële verkeersborden, dat zijn de verbodsborden voor fietsers en bromfietsers. Hoeveel het er precies moeten zijn, weet hij door het uitlezen van de omleidingstekeningen.

Veel fijnstof

Het borden maken begint met het schoonmaken van de borden van vorig jaar. Want om ze opnieuw te kunnen bestickeren moeten ze brandschoon zijn. “Ze staan maar kort op straat, maar er komt toch veel fijnstof op,” vertelt Raymond. En dan heeft hij het nog niet eens over borden die beklad zijn, of waar anderen hun stickers op hebben geplakt. De 6 grote tekstborden die aangeven dat bepaalde straten zijn afgesloten voor al het verkeer zijn dit jaar grotendeels opnieuw te gebruiken, daarop hoeft hij nu alleen de datum aan te passen. Oftewel “Een paar cijfers met een mes eraf halen en vervangen door nieuwe. Van 2022 maak ik nu 2023. En 25 juni wordt 24 juni.” De resterende tekstborden moeten wel opnieuw gemaakt worden omdat deze zijn gebruikt voor andere projecten.

Cijfers en letters pellen

De nieuwe cijfers maakt Raymond zelf. In het snijprogramma FlexiExpert op de computer geeft hij de grootte aan, en de hoeveelheid die hij ervan nodig heeft. Dan verstuurt hij de opdracht naar een snijplotter: dat is een machine met een elektronisch gestuurd mesje, die heel precies en op hoge snelheid de vorm van letters en cijfers in stickerfolie snijdt. “Daarna pel ik de ruimte om de letters of cijfers heen weg.” Raymond laat zien hoe: van achter naar voor trekt hij eerst de rand van het folie af. De letters en cijfers die hij nodig heeft, blijven achter op het vel. “Daarna appliceer ik de teksten in de Applicator zodat de letters op hun plaats blijven en ik ze daarna op een bord kan plakken.”

De basis is altijd een verkeers- of tekstbord met reflectie.

Letters netjes bij elkaar houden

Andere verkeersborden maakt Raymond helemaal opnieuw. De basis is altijd een verkeers- of tekstbord met reflectie. Bij borden met meer tekst moet hij natuurlijk zorgen dat alle tekst netjes recht staat. Om dat makkelijker te maken, gebruikt hij een appliceermachine. Soepel rolt hij het stickervel met uitgesneden cijfers en letters door de machine. Die maakt er een tijdelijke plaklaag op, waardoor de letters en cijfers blijven kleven aan een applicatietape. “Zo blijven alle letters netjes bij elkaar, kijk maar.” Hij lijnt de applicatietape netjes uit op het basisbord en wrijft er overheen met een soort plastic schrapertje. “Een rakel, in vaktermen,” legt hij uit. Wanneer Raymond dan de applicatietape van het bord trekt, blijft de tekst daarop achter en is het bord klaar.

Grote oplages

En dan is er nog de full-colourprinter. Die gebruikt Raymond wanneer er grote oplages nodig zijn. In Adobe Illustrator stelt hij het bord samen en drukt dat in 1 keer af op doorzichtige plakfolie. Dat vel gaat in zijn geheel op een tekstbord.

Steeds als nieuw

Wat Raymond het leukste onderdeel vindt aan het werk? “In de 20 jaar dat ik dit werk doe, komen steeds andere borden voorbij. Elektrische oplaadpunten bijvoorbeeld, had je 20 jaar geleden nog niet.” Het ontwerp van de borden voor Veteranendag is grotendeels hetzelfde als vorig jaar. “Maar de borden die we maken, zijn ieder jaar weer als nieuw.”