21-05-2025 | In de wegenwereld komen veel vaktermen voorbij. Maar achter die droge woorden schuilt vaak verrassend veel -informatie. Daarom kijkt bereikbarestad regelmatig naar zo’n term. Met deze keer: een rijstrook.

In fase 1 van de werkzaamheden aan de Vaillantlaan was er 1 rijstrook afgesloten. In een latere fase was de hele rijbaan dicht. Bij wegwerkzaamheden gebeurt het vaker dat er tijdelijk een rijbaan of een rijstrook is afgesloten. Maar weet jij eigenlijk het verschil tussen een rijbaan en een rijstrook? Het lijkt misschien een detail, maar het maakt een wereld van verschil – zeker voor wie in de file belandt.

De linkerbaan

In het dagelijks taalgebruik hebben mensen het weleens over ‘de linker- of rechterrijbaan’. Bijvoorbeeld in de zin: “Die auto blijft maar plakken in de linkerbaan.” Dat is verwarrend, want waarschijnlijk betekent deze zin: een auto gebruikt de linker weghelft niet alleen om in te halen, maar blijft daar rijden. In die betekenis haalt deze persoon de termen rijstrook en rijbaan door elkaar.

1 rijbaan, meerdere stroken

Een rijbaan bestaat uit alle rijstroken in dezelfde richting. Dat betekent dat een rijbaan meerdere rijstroken heeft. In het geval van de Vaillantlaan zijn er 2 rijbanen: 1 in de richting van het Calandplein en 1 in de richting van het Vaillantplein. Die 2 banen hebben ieder 2 rijstroken. In totaal telt de Vaillantlaan dus 4 rijstroken. Datzelfde geldt voor de Neherkade. Iets anders is het bij de Fluwelen Burgwal. Die heeft 1 rijbaan, met 2 rijstroken in verschillende richtingen.

Omrijden of vertraging?

Waarom is het handig om te weten wat het verschil is tussen een rijbaan en een rijstrook? Een voorbeeld van het verschil tussen een rijbaan en een rijstrook is de kans dat je moet omrijden bij werkzaamheden. Is er op een weg 1 rijbaan dicht? Dan kun je erop rekenen dat je er in ieder geval in 1 richting niet langs kan met de auto. Is er alleen maar een strook dicht? Dan kan verkeer vaak nog langs het werk rijden. Bijvoorbeeld omdat er nog een rijstrook is, of omdat de strook kan worden versmald.

Overigens: als het verkeer nog langs het werk kan, is er vaak nog wel vertraging. Want hoe minder ruimte, hoe meer oponthoud. Verkeer moet samenkomen op 1 strook, en bij werkzaamheden geldt vaak een lagere maximumsnelheid – logisch ook, voor de veiligheid van wegwerkers én weggebruikers.

Op de Vaillantlaan is nog 1 rijstrook open