29-01-2025 | De Weimarstraat, Valkenboslaan en de Fahrenheitstraat komen bij elkaar op een langgerekte rotonde. Met cameratoezicht wil de gemeente onderzoeken hoe het verkeer zich hierop gedraagt, om de verkeersveiligheid te kunnen verbeteren.

Op de rotonde Weimarstraat gebeuren relatief veel ongevallen. De gemeente wil daarom de rotonde verbeteren. “Maar om het te kunnen verbeteren, moeten we eerst weten waar het mis gaat,” legt verkeerskundige Annemarie uit. Zij en haar collega’s deden al een verkeersveiligheidsonderzoek naar de rotonde. Daarin onderzochten zij het aantal ongevallen, de snelheid van het verkeer, de inrichting van de rotonde en de voorrangs-situatie.

foto van de rotonde Weimarstraat
Verkeer op de rotonde Weimarstraat

De verkeerskundigen bekeken die informatie. Het viel op dat er op de rotonde veel ongevallen gebeurden tussen fietsers en auto’s. Maar hoe dat precies kan verbeteren, was niet meteen duidelijk. Daarvoor is het nodig om beter inzicht te krijgen in het gedrag van het verkeer. “Iedere rotonde is anders,” zegt Annemarie. “En dus verschilt ook op iedere rotonde het gedrag van het verkeer.”

Inschatten van verkeersgedrag

Vergeleken bij andere rotondes in de stad is er een groot verschil met die aan de Weimarstraat. De rotonde is langgerekt, ovaal in plaats van rond. Dat verschil maakt het inschatten van verkeersgedrag ook moeilijker. Om goed te kunnen zien wat er gebeurt in het verkeer, komen er daarom begin 2025 tijdelijk 7 camera’s te hangen bij de rotonde. Deze camera’s leggen vast hoe het verkeer zich gedraagt, vooral bij ongevallen of bijna-ongevallen.

Onno is als technisch manager betrokken bij het verkeersveiliger maken van de rotonde. Hij vertelt wat de camera’s precies gaan doen: “De camera’s filmen hoe het verkeer rijdt. Beelden waarop een ongeluk gebeurt, of bijna een ongeluk, worden tijdelijk opgeslagen. Daarop kunnen we dan zien wat er precies mis ging en waarom. Zo brengen we probleemgebieden in kaart.”

De camerabeelden worden nergens anders voor gebruikt. Het onderzoek duurt maximaal een week. Nadat het project is afgerond, worden alle beelden gewist. Ook tijdens het onderzoek is de privacy van de weggebruikers veilig, verzekert Onno: “We werken met beelden van zeer lage resolutie. Daarop zijn kentekens of gezichten niet te herkennen.”

Rotonde veiliger maken

Met de beelden van het verkeer onderzoekt het team van Onno en Annemarie de knelpunten. Waar kan het veiliger en hoe? Met die gegevens maken zij een plan om de rotonde veiliger te maken. En dan? Wanneer gaat de gemeente dan aan het werk? “Dat kunnen we nu nog niet zeggen. Dat hangt ervan af hoe ingrijpend de uitkomsten zijn. Als het een kleine ingreep is, kan het misschien op korte termijn. Maar als de weg op de schop moet, dan moeten we daarvoor een langere procedure volgen.”