Rijkswaterstaat vervangt tussen 4 februari en 18 mei 2024 de verlichting in de Sijtwendetunnel (N14) in Leidschendam-Voorburg. Om de tunnel veilig te houden, storingen en oponthoud te voorkomen, is het belangrijk het gehele systeem van de verlichting nu te vervangen. Naast het vervangen van de verlichting, neemt Rijkswaterstaat ook het herstel van de brandblusvoorziening mee. Het werk wordt in 6 fases gedaan. Per fase is 1 van de 6 tunnelbuizen afgesloten. De werkzaamheden zijn doordeweeks overdag en in de nacht. Weggebruikers worden omgeleid en moeten rekening houden met een extra reistijd van 10 tot 30 minuten. De kruispunten tussen de tunnels blijven open voor het verkeer. Op zaterdag en zondag is de hele Sijtwendetunnel open voor verkeer.

Planning

  • Op zondag 28 april begint om 21.00 uur de 6e en laatste fase van de werkzaamheden. Dit werk is in de Vliettunnel. De tunnelbuis richting de A4 is dicht tot zaterdagochtend 18 mei 06.00 uur. In de week van Hemelvaartsdag is de hele tunnel open van donderdag 9 mei 06.00 uur tot zondag 12 mei 21.00 uur. Kijk voor omleidingen in fase 6  op: Omleidingen per fase N14: Sijtwendetunnel (rijkswaterstaat.nl)

De werkzaamheden zijn van zondagavond 21.00 uur tot zaterdagochtend 6.00 uur. In overleg met belanghebbenden is besloten om doordeweeks te werken en de tunnel in het weekend open te houden in verband met de bereikbaarheid van Westfield Mall of the Netherlands.

Kijk voor de hele planning op rijkswaterstaat.nl/verlichting-sijtwendetunnel.

 

Aanpak

De Sijtwendetunnel bestaat uit 3 afzonderlijke tunnels; de Vliettunnel, Parktunnel en Spoortunnel. Rijkswaterstaat voert de werkzaamheden in fasen uit, waarbij steeds 1 van de 3 tunnels in 1 rijrichting wordt afgesloten. De kruispunten tussen de tunnels blijven open voor het verkeer. Eerst zijn de tunnelbuizen richting Den Haag aan de beurt. Daarna volgen die richting de A4.

Werkzaamheden

Rijkswaterstaat zorgt als tunnelbeheerder dat veiligheidsvoorzieningen zoals ventilatiesystemen, vluchtdeuren, verlichting, camera’s en luidsprekers goed werken. Als de verlichting uitvalt, moet de tunnel dicht. In opdracht van Rijkswaterstaat vervangt aannemer Croonwolter&dros de verlichting en voert gelijk ook andere noodzakelijke onderhouds- en reparatiewerkzaamheden uit, zoals renovatie van de blusleidingen. Door het combineren van werkzaamheden wordt hinder door afsluitingen de komende jaren beperkt.

Vervanging en renovatie

Nederland staat internationaal bekend om zijn goede infrastructuur, zoals snelwegen, dijken en stormvloedkeringen. Rijkswaterstaat werkt er dagelijks aan. Veel bruggen, sluizen, tunnels en viaducten in Zuid-Holland zijn op leeftijd, worden belast door steeds méér en zwaarder verkeer en zijn daarom toe aan groot onderhoud of vervanging. De renovatie van de Sijtwendetunnel staat gepland voor 2030, maar in verband met de veiligheid en het voorkomen van onverwachte afsluitingen moet de verlichting nu al worden vervangen.

Meer informatie?

Kijk voor meer informatie op rwsverkeersinfo.nl of vananaarbeter.nl. Heeft u vragen over de werkzaamheden? Kijk op Vraag en antwoord verlichting Sijtwendetunnel (rijkswaterstaat.nl). Stuur op X een bericht naar @Rijkswaterstaat of bel 0800 – 8002 (gratis).

 

Deel dit artikel

Lees meer nieuws

Bekijk alle items
  • 12 augustus: extra drukte tijdens de Tour de France Femmes

    Op maandag 12 augustus is de finish van de 1e etappe van de Tour de France Femmes 2024 in Den […]

    Lees verder
  • De Koningstunnel in Den Haag. Op de achtergrond zie je het centraal station. De bovenkant van de tunnel is bedekt met gras en bomen. De tunnel bestaat ui twee rijstroken in beide richtingen gescheiden door een verhoging waar lantaarnpalen staan.

    Gedeelte Koningstunnel afgesloten van 15 tot 26 juli

    In de ondergrondse leidingen van het Haagse warmtenet zijn onderdelen aan vervanging toe. Eneco vervangt een van deze onderdelen op […]

    Lees verder
  • Minder treinen tot eind juli 2024

    ProRail werkt aan het spooremplacement van Den Haag Centraal. Ook zijn er werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en […]

    Lees verder