Waarom wordt de Eisenhowerlaan opnieuw ingericht?

  • De gemeente wil de fietsveiligheid verbeteren.
  • Den Haag krijgt een nieuw type tram. Daarom moeten de sporen en haltes aangepast worden.
  • Door de weg anders in te richten wordt sluipverkeer op de Eisenhowerlaan ontmoedigd.
  • Door de weg opnieuw in te richten kunnen beveiligingsinstallaties van de internationale organisaties netjes worden weggewerkt in het groen.

Door het kruispunt met de Prins Mauritslaan overzichtelijker te maken, komt er een betere verbinding tussen het Statenkwartier en het World Forumgebied.

Wat is er al gebeurd?

De gemeente heeft een nieuw ontwerp gemaakt voor de Eisenhowerlaan. Dit gebeurde samen met wijkberaden, belangenorganisaties als Rover, de Fietsersbond  etcetera. Er is geprobeerd om zoveel mogelijk genoemde punten en reacties mee te nemen.  Hieronder is het schetsontwerp te zien.

Dit is te zien op bovenstaande tekening: De nu groene trambaan is niet geschikt voor nood- en hulpdiensten en bussen. De trambaan wordt verhard voor betere verkeersveiligheid op de Eisenhowerlaan. Nood- en hulpdiensten en bussen kunnen dan over de trambaan rijden. Verplaatste bomen krijgen een nieuwe plek in het project. De kruising bij de Johan van Oldebarneveldstraat krijgt een nieuwe verkeersregelinstallatie. Dit maakt oversteken voor fietsers makkelijker. Kenmerken Nood- en hulpdiensten en bus maken gebruik van de trambaan Rijbaan ingericht als weg met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Dit betekent dat de Eisenhowerlaan wordt ingericht met verkeersdrempels en klinkers. Alle bomen worden vervangen Fietsveiligheid verbetert doordat de bussen van de rijbaan af zijn en de weg kan worden ingericht als een weg met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Er is meer ruimte voor de fiets. De  fietsers delen de rijbaan met de auto. Maar door de nieuwe inrichting is dit veiliger voor de fietser.

 

Op deze afbeelding is te zien dat de Eisenhowerlaan een weg wordt met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur. Er komen verkeersdrempels en klinkers. Fietsers krijgen meer ruimte, maar delen de weg met auto’s. Dit maakt het veiliger voor fietsers.

Wat gaat er veranderen?

  • Er komt een weg met een maximum snelheid van 30 kilometer per uur met verkeersdrempels om snelheid te beperken. Omdat deze weg niet geschikt is voor bussen en hulpdiensten, wordt het gras op de trambaan vervangen door asfalt voor een busbaan. De tramsporen blijven.
  • Tussen Europol en de Johan de Wittlaan komt groen terug, wat ook beveiligingsmaatregelen kan verbergen.
  • De nieuwe tram- en bushaltes worden langer en breder, zodat ze toegankelijk zijn voor iedereen. Ze komen bij het kruispunt met de Prins Mauritslaan. De tramhalte op het Rooseveltplantsoen blijft.
  • Het kruispunt met de Prins Mauritslaan wordt overzichtelijker. Bomen worden verplaatst of vervangen, en het gras dat verdwijnt wordt gecompenseerd.
  • Het kruispunt met de Johan van Oldenbarneveltlaan wordt anders ingericht, zodat de Eisenhowerlaan niet langer de doorgaande route is. Verkeer kan dan vanaf de Johan van Oldenbarneveltlaan naar de Johan de Wittlaan rijden.
  • Er wordt onderzocht of na een tijd de verharding weggehaald kan worden, zodat de trambaan opnieuw groen wordt. Bijvoorbeeld als er een nieuwe tram rijdt. Hierover moeten gesprekken worden gevoerd met de HTM en nood- en hulpdiensten.

Nadeelcompensatie voor ondernemers

Heeft u als ondernemer financiële of economische schade door werkzaamheden die de gemeente uitvoert in uw straat of omgeving? Vraag dan bij de gemeente nadeelcompensatie aan. Dat is een vergoeding voor schade die u heeft geleden.
U kunt compensatie voor omzetverlies aanvragen wanneer uw onderneming erg zwaar getroffen wordt door werkzaamheden. Hierdoor kan het zijn dat uw winkel of bedrijf tijdelijk minder of slecht bereikbaar is. Op www.denhaag.nl/nadeelcompensatie vindt u meer informatie over hoe de regeling werkt, aan welke voorwaarden u moet voldoen en het aanvraagformulier.