Tot 13 september kon er op dit plan worden gereageerd. Er zijn 83 reacties binnengekomen. Deze worden nu verwerkt.

De Prinsestraat wordt autoluw

De Prinsestraat wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer. De gemeente plaatst daar verkeersborden voor. Auto’s van bewoners kunnen een ontheffing krijgen. Leveranciers van de winkels en bedrijven mogen wel de straat in. Dat mag alleen binnen de tijden die op verkeersborden staan. Fietsers en voetgangers mogen altijd de Prinsestraat in. De parkeervakken voor auto’s in de Prinsestraat worden parkeervakken voor fietsers of er komen plantenbakken.

Eenrichtingsverkeer op de Prinsessewal

Het autoverkeer op de Prinsessewal rijdt straks naar het Piet Heinplein toe. De bestaande rijstrook richting Prinsestraat op de Prinsessewal wordt voor (brom)¬fietsers en nood- en hulpdiensten. De parkeervakken langs de gracht worden een groenstrook. Langs de Paleistuin blijven de parkeervakken bestaan.
Door het eenrichtingsverkeer op de Prinsessewal is geen linksafstrook meer nodig op de Hogewal naar de Prinsessewal. Het fietspad Hogewal langs de gracht tussen de hoofdingang van de Koninklijke Stallen en het Piet Heinplein wordt verbreed. Aan de kant van de Koninklijke Stallen komt meer groen.

Parkeerplekken

In het ontwerp veranderen 45 parkeerplaatsen voor auto’s in parkeerplaatsen voor fietsen of meer groen. Het gaat om 14 parkeerplaatsen (waaronder 2 mindervalideparkeerplaatsen) in de Prinsestraat en 31 parkeerplaatsen op de Prinsessewal. Uit het parkeer-onderzoek blijkt dat dit kan, omdat er op loopafstand voldoende andere parkeerplaatsen zijn. De parkeerdruk blijft onder de 90%. Er komen wel parkeerplaatsen terug voor minder validen: 1 binnen en 1 buiten het plangebied.

Waarom wordt de Prinsestraat autoluw?

De aanpak voor de Prinsestraat en de Prinsessewal is onderdeel van de Kwaliteitsverbetering van Centrum-Noord. Diverse ondernemers- en bewonersorganisaties hebben de gemeente Den Haag gevraagd om een plan te maken voor verbetering van de Prinsestraat-Prinsessewal en omgeving. In dat plan wordt de Prinsestraat autoluw, met meer fietsparkeerplekken en meer groen. In november 2023 werden de eerste schetsontwerpen gemaakt en kon de buurt reageren. De reacties zijn meegenomen in het voorontwerp.

Wat is er al gedaan?

  • In november 2023 presenteerde de gemeente het schetsontwerp aan de bewoners.
  • Tot 13 september 2024 kon er op het voorontwerp worden gereageerd. In een antwoord legt de gemeente de keuze uit.

Wat is het verschil tussen een voorontwerp (VO) en schetsontwerp (SO)?

Schetsontwerpen worden gemaakt om een eerste indruk te krijgen van de mogelijkheden die er zijn. Hierdoor krijgt de gemeente een idee van hoe het plan eruit kan komen te zien. Bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden kunnen hun mening daarover geven. Het schetsontwerp wordt met deze informatie aangepast naar een voorontwerp (VO). In het ontwerp zijn meer details getekend. Bijvoorbeeld: waar komen parkeerplaatsen, waar worden bomen weggehaald of komen ze erbij, enzovoort. Een voorontwerp gaat naar het college van Burgemeester en wethouders voor het vrijgeven en vaststellen. Bewoners en ondernemers en andere belanghebbenden kunnen ook op dit ontwerp reageren. Maar dit kan alleen in een officiële zienswijze.