De gemeente onderzoekt hoe zij de Schenkkade verkeersveiliger kan maken. Dit betekent dat de fietsers en auto’s een eigen plek op de weg krijgen. Nu delen zij op sommige plekken de rijbaan.

Wat gaat er gebeuren?

Er is een schets gemaakt voor een vrij liggend, rood geasfalteerd fietspad op de Schenkkade tussen Laan van NOI en de Juliana van Stolberglaan. Op dit deel van de weg kan de verkeersveiligheid het meest verbeterd worden. Het fietspad en de rijbaan worden van elkaar gescheiden door een drempel. Dit geeft de fietser en de auto een eigen plek op de weg. De schetstekening van de wegindeling is op te vragen via schenkkade@denhaag.nl De tekening kunt u ook bekijken tijdens de bijeenkomst op 15 april 2025.

Dit is een schetstekening van de wegindeling met vrijliggende fietspaden. Deze schets geeft de buurt een beeld hoe de straat eruit kan komen te zien. Aan de kant van het kanaal verdwijnt de parkeerstrook.

Waar is rekening mee gehouden?

  • Vrij liggend fietspad
  • Ruimte voor nood- en hulpdiensten. De rijbaan heeft een minimale breedte van 2 x 3,25 meter.
  • Een parkeerstrook heeft een minimale breedte van 2 meter. Dat is nu 1.80 meter
  • De stoep behoudt een breedte van ongeveer 3 meter.
  • Toevoegen van groen aan de straat. Er staan nu relatief weinig bomen en ander groen.
  • Ruimte voor het parkeren van _ etsen. Fietsen staan nu regelmatig op de stoep en staan in de weg voor kinderwagens, scootmobielen, etc.

15 april 2025 – inloopavond

Op 15 april  is er een inloopavond over dit project. Hier staat het projectteam om uw vragen te beantwoorden. Ook is het team van fietsparkeren en mobiliteithubs Bezuidenhout-Oost er.

Datum: dinsdag 15 april 2025

Tijd: 18.00 20.00 uur

Locatie: Christus Triumfatorkerk, Juliana van Stolberglaan 154

Het is niet nodig om u vooraf aan te melden. Loop gerust binnen.

Denk mee

De gemeente wil met hulp van de tekening verder in gesprek met de buurt en belanghebbenden. Op 15 april 2025 is er een inloopmoment. U kunt dan vragen stellen en uw reactie geven. Kunt u er niet bij zijn? Dan kunt u tot 17 mei 2025  per e-mail een reactie sturen naar schenkkade@denhaag.nl.

Projectlocatie veranderd

Eerder heeft de gemeente dit deel van de Schenkkade laten vervallen omdat er teveel parkeerplaatsen weggehaald moeten worden. Omdat de verkeersveiligheid hier het meest verbeterd kan worden, onderzoekt de gemeente nu toch wat hier mogelijk is. De gemeente onderzoekt ook hoeveel parkeerplaatsen dit kost en wat dit betekent voor de parkeerdruk in de wijk.

Het eerdere ontwerp voor het gedeelte tussen de Laan van NOI en Prinses Beatrixlaan komt hiermee te vervallen. Omdat de weg al vrij breed is, hebben auto’s meer ruimte en is de kans kleiner dat zij op het fietspad rijden. Dit gedeelte neemt de gemeente daarom niet mee in het project.

Waarom nu?

De riolering op de Schenkkade moet vervangen worden. De gemeente verwacht begin 2027 te beginnen met de werkzaamheden daarvoor. De weg wordt dan opengebroken. Omdat de weg dan toch openligt, kijkt de gemeente direct of de weg beter kan worden ingedeeld voor fietsers. Het is een belangrijke verbindingsweg in het Central Innovation District (CID) van en naar station Laan van NOI. Dit project hoort bij mobiliteitstransitie en de visie Ruim baan voor de fiets. Meer informatie over de mobiliteitstransitie staat op Den Haag – Slimme mobiliteit. Kijk voor meer informatie over het CID op denhaag.nl/cid

Wanneer begint het werk?

De gemeente verwacht begin 2027 te beginnen met het vervangen van het riool. Dit duurt ongeveer 6 maanden. Daarna wordt de nieuwe indeling gemaakt.