17-07-2023 | Het is donderdagmiddag en het belooft een rustige avondspits te worden. Donderdag is meestal 1 van de drukste dagen van de week, maar vandaag is het zonnig, er is goed zicht en er zijn geen evenementen. Toch weet je het maar nooit en dus zit Claudia klaar in de verkeerscentrale om de avondspits in goede banen te leiden.

16.04 uur: een motorrijder met pech

Om 16.04 verschijnt op een scherm rechtsboven een oranje bolletje. “Dat is de ongevallenradar”, zegt Claudia. “Er is iets gebeurd op de A12 bij hectometerpaal 5.3.” Ze pakt de scenariocatalogus erbij, op een kleiner scherm. Hierin staan uitgewerkte mogelijkheden met wat zij kan doen als er iets is op de weg. In dit geval kan ze waarschuwingsborden aanzetten, of een omleidingsroute instellen. Jammer genoeg is deze weg net buiten het bereik van de Haagse camera’s, dus kan ze niet zien wat er is gebeurd en of dat lang gaat duren of niet.

Bellen met de Regiodesk

Daarom belt ze met de Regiodesk, waar de verkeersleider van dienst de camera’s van Rijkswaterstaat kan bekijken. Een motorrijder met pech. “Er is al hulp ter plaatse. Nog 10 minuten, schat ik, dan is hij weer weg.” “Oké,” zegt Claudia. “Dan is het niet nodig om de DRIPs aan te zetten. Bedankt!” DRIP staat voor Dynamisch Route Informatie Paneel, jargon voor de beeldschermen boven of naast de weg waarmee de gemeente de weggebruikers kan informeren, over bijvoorbeeld omleidingsroutes. Daarvan hangen er in Den Haag 77. De wegverkeersleiders bedienen deze.

16.10 uur: verbindingen testen

Een paar minuten later gaat de telefoon. Het is een monteur, die vraagt of Claudia wil testen of verbindingen met bepaalde verkeerslichten en camera’s nog werken. Claudia test er 10 in totaal: alles is in orde. Dit soort tests gebeuren regelmatig. “Alles wat buiten staat moet onderhouden worden, de tests zijn om te kijken of alles nog werkt zoals het hoort,” legt ze uit.

16.24 uur: brand in de middenberm

Om 16.24 is er een nieuw incident, dit keer op de A12 bij hectometerpaal 3.1 op de rijstrook de stad in. Het incident is weer net buiten beeld, daarom belt Claudia weer met de Regiodesk. De auto staat al op de vluchtstrook. Tijdens het gesprek komt er een melding binnen dat een rijstrook van de A13 dicht is gegaan vanwege een brand in de middenberm. Dat zorgt voor vertraging op dat punt. “Maar omleiden over de A4 heeft nu geen zin,” constateert Claudia. “Daar staat inmiddels ook een file.” Ze wijst op het scherm waarop de kaart te zien is met actuele informatie over de drukte. “Het heeft pas zin om een omleiding in te zetten als de vertraging langer is dan de reistijd inclusief vertraging”, legt ze uit. “Daarom laten we op logische punten in en rondom de stad de actuele reistijden zien op DRIPs, van 2 routes naar een bepaalde bestemming. De weggebruiker kan dan zelf kiezen welke route op dat moment het beste is.” De meeste doorgaande wegen zijn inmiddels roodgekleurd op het scherm, wat betekent dat daar vertraging is. Als ze met haar muis over de weg glijdt, ziet ze hoeveel minuten vertraging het verkeer daar heeft.

16.46 uur: ongeval op de Erasmusweg

Dan meldt 112 om 16.46 uur een ongeval op de Erasmusweg, waarvoor de traumaheli wordt opgeroepen. Dit zou weleens ernstig kunnen zijn. Maar de Erasmusweg is lang en zolang Claudia niet weet waar op de Erasmusweg het ongeval precies is, kan ze niets doen. Dus gaat ze de camera’s op de Erasmusweg langs, om te kijken of ze het punt kan vinden. “Meestal herken je een ongeval snel,” zegt ze. “Er is dan politie bij, alles knippert.”

Alle wegen kleuren rood

En dan gebeurt er van alles tegelijk. De telefoon gaat: de A13 is weer vrij. En op 1 van de schermen verschijnt er op de A12 een rood kruis in beeld. Een vrachtwagen staat scheef op de rijstrook in de bocht stad uit. De politie is er al, het verkeer kan erlangs. Op Tomtom kleuren alle wegen rood. “Als het regent, is het nog veel erger,” zegt Claudia. 20 minuten later krijgt ze de melding dat de A12 weer open gaat.

17.17 uur: een pechgeval bij oprit 12

Dan popt er om 17.17 uur een kruis op, bij hectometerpaal 53 bij oprit 12 van de A4 vanaf N211. Een pechgeval, laat de Regiodesk weten. De berger is al begonnen, dus de weg komt zo weer vrij. Op de camerabeelden staan rijen auto’s te wachten bij kruispunten. De rode filelijnen kruipen verder de wegen op, het aantal borden met snelheidsbeperking breidt zich uit.

17.47 uur: incident op de Dautzenbergenstraat

17.47: Op de Dautzenbergenstraat is iets gebeurd. Dat is geen hoofdweg en daarom staat er geen camera. Dat betekent dat Claudia niet kan zien wat het is. Maar ze zoekt toch op waar de straat is en op welke wegen de straat aansluit. Voor de zekerheid. 5 minuten later krijgt ze nog een melding, op de Fruitweg, bij de Viaductweg, maar ook daarop zal ze geen actie ondernemen.

18.00 uur: avondspits bijna voorbij

Rond 18.00 uur krimpen de rode strepen op het scherm: langzaam kleurt de wegenkaart weer wit. “Dit was het wel, qua avondspits vandaag”, denkt Claudia. “Dat viel mee. Maar je weet het nooit van tevoren.”

Meer weten over de verkeerscentrale?

Lees dan: Go with the flow: hoe de verkeerscentrale het verkeer laat doorstromen