16-01-2024 | De Hemsterhuisbrug is gerestaureerd tot op de allerlaatste schroef. Op 16 januari 2024 keerde de brug in volle glorie terug op de Noordwal en de Veenkade, waar hij stond sinds 1885. Directievoerder Richard blikt terug op de restauratie.

erugplaatsen brug tussen de Noordwal en de Veenkade. ( Den Haag 16-01-24) Foto:Frank Jansen
Het terugplaatsen van de brug tussen de Noordwal en de Veenkade. Foto:Frank Jansen

De Hemsterhuisbrug is een Haags icoon vindt Richard, die als directievoerder de restauratie van de brug begeleidde: “De brug is nu misschien vooral bekend bij de directe omgeving en de gebruikers en beheerders van de Haagse grachten, maar het is een monument waar de hele stad trots op kan zijn.”

Een draaibare Hemsterhuisbrug met historisch brugwachtershuisje

De Hemsterhuisbrug is een monumentale gietijzeren brug uit 1885. Vroeger kon de brug worden opengedraaid, maar in de jaren ’60 is de brug vastgezet. Enthousiast vertelt Richard dat bij de renovatie de brug in oude glorie is hersteld en weer draaibaar is gemaakt. En dat ook het brugwachtershuisje weer terug is. Deze stond tot vlak voor de Tweede Wereldoorlog naast de Hemsterhuisbrug. Hierin staan de technische installatie en het bedienpaneel van de brug. “Ik vind het gaaf dat we met de renovatie van de brug gelijk een stukje historische uitstraling terug hebben kunnen geven aan de stad! Dat maakt dit project wel extra bijzonder.”

Enthoven & co

De oorspronkelijke brug werd gemaakt door IJzergieterij en -pletterij Enthoven & co, dat toen op de Pletterijkade zat. Maar dat bedrijf bestaat al niet meer sinds 1966. Dus toen bleek dat de staat van het oude draaimechanisme niet meer goed genoeg was voor de brug, moest de aannemer op zoek naar een bedrijf dat de historische onderdelen zou kunnen namaken. Omdat het een monumentale brug is, moest zoveel mogelijk de originele techniek van tijdens de bouw gebruikt worden. In dit geval het gieten van staal. Daarnaast heeft het draaimechanisme een bijzondere vorm en is het ontzettend groot. De aannemer ging op zoek naar een gieterij die deze specialistische klus kon klaren en kwam uit bij een staalgieterij in Bilbao.
De andere delen van de brug hoefden gelukkig niet compleet nagemaakt te worden. Deze onderdelen konden nog gebruikt worden en zijn in een fabriek in Nederland hersteld.

Werk in de staalgieterij in Bilbao

Staalgieterij in Bilbao

Meerdere keren bezocht Richard samen met collega’s de fabriek in Spanje om de productie te controleren. Met zijn eigen ogen zag Richard daar wat er nodig was om het historische draaimechanisme na te maken: “We kwamen in een bloedhete, donkere ruimte vol vuur, vonken, herrie. Met grote ketels waarin het staal werd gesmolten en mannen in leren pakken met slijptollen en lasapparatuur die zwaar werk verrichten,” vertelt Richard. “Als je dat allemaal ziet, hoeveel werk het is voordat die onderdelen echt helemaal gereed zijn, dan krijg je er meer respect voor. Eigenlijk zou iedereen eens moeten gaan kijken.”

Ambachtelijk werk in de staalgieterij

Bouwtekeningen op basis van foto’s

En dat was nog maar 1 van de ambachtelijke werkzaamheden die nodig waren om de brug en het bijbehorende brugwachtershuisje nieuw leven in te blazen. “Van het brugwachtershuisje zijn geen bouwtekeningen bewaard gebleven,” vertelt Richard. “Architecten van de gemeente hebben nieuwe bouwtekeningen gemaakt op basis van historische foto’s van het huisje. Compleet met 19e-eeuwse knipvoegen en dakpannen van leisteen.”

Samenwerking

Het succes van een project valt of staat met een goede samenwerking tussen alle betrokken partijen vindt Richard. Bij dit project zag en voelde hij bij iedereen die betrokken was de passie om dit project te laten slagen. Gedrevenheid was volgens hem dan ook de rode draad en een van de succesfactoren bij deze restauratie. “Iedereen ging voor het allermooiste resultaat.”

Directievoerder Richard

Meer lezen over de Hemsterhuisbrug?

Lees: Interview: “Hemsterhuisbrug voegt sfeer en kwaliteit toe” – Bereikbaarheid Den Haag