09-05-2025 | In 110 straten waar auto’s nu nog 50 rijden, verlaagt de gemeente de komende 5 jaar de maximumsnelheid naar 30 kilometer per uur. Daar komt veel bij kijken. Bijvoorbeeld: de inrichting van de straat.

Een weg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur is veiliger voor voetgangers en fietsers. Verder is het grootste verschil tussen een weg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur en een weg van 30, hoe de weg eruit ziet. Straten waarop 30 kilometer per uur de nieuwe maximumsnelheid is, moeten voor weggebruikers ook duidelijk herkenbaar zijn als een straat waarin je maar 30 mag rijden.

Hoe zien straten met een maximumsnelheid van 30 eruit? Het is de bedoeling dat dit landelijk overal hetzelfde is. Daarom bestaat er een organisatie die daar regels voor bedenkt. Dat is het CROW. Niet alles kan overal, daarom zijn er wel wat uitzonderingen. Maar de belangrijkste verschillen met een 50-weg zijn:

Smaller

Straten met een maximumsnelheid van 30 worden smaller gemaakt, bijvoorbeeld op de Ruychrocklaan, Goudsbloemlaan of de Van der Vennestraat. Straten waar aan een dergelijke herinrichting wordt gewerkt zijn de Laan van Eik en Duinen, Sportlaan en Van Hogenhoucklaan.

De ondergrond

Op een weg met een maximum van 50 ligt asfalt. Wordt een weg 30 kilometer per uur, dan komt er een andere ondergrond. Wat voor soort kan variëren.  Klinkers zijn de eerste keuze, omdat dat het meest herkenbaar is. Maar soms rijdt er te veel of te zwaar verkeer op. Klinkers slijten dan te snel. Of de ondergrond is niet stevig genoeg. In dat geval kan de gemeente kiezen voor streetprint. Dat is een weg van asfalt met daarop een print van klinkers. Dan lijkt het dus net alsof de weg klinkers heeft. Ook dat is soms niet de juiste oplossing, dus de gemeente onderzoekt per straat wat de beste keuze is.

Drempels

Om de 70 meter moet een drempel komen. Die drempel remt de snelheid van het gewone verkeer, maar politie en ambulance moeten nog wel snel genoeg kunnen rijden. De gemeente deed daarom samen met de nood- en hulpdiensten een drempeltest om te kijken welke drempel het meest geschikt is voor de wegen waarop 30 het nieuwe maximum wordt. Dat is een nieuwe wegsoort, die zoveel mogelijk worden ingericht als een weg voor 30 kilometer per uur, maar er wordt wel extra rekening gehouden met de nood- en hulpdiensten en het openbaar vervoer.

Verkeersborden

Tot slot krijgt iedere straat aan het begin en na iedere kruising een verkeersbord waarop staat dat de maximum snelheid 30 is. . Dat gaat in een stad als Den Haag al gauw om honderden verkeersborden.

Meer informatie

Meer weten over wegen in Den Haag waar de maximumsnelheid wordt verlaagd van 50 naar 30 kilometer per uur: