17-04-2025 | Door de Hubertustunnel rijdt nu nog gewoon verkeer. Toch zijn de voorbereidingen voor de renovatie al in volle gang. Bijvoorbeeld door een robot te testen.

Bijna 40.000 auto’s rijden er gemiddeld per dag door de Hubertustunnel. Daarmee is de tunnel een belangrijke verkeersader die de stad niet zomaar kan missen. Om te zorgen dat de renovatiewerkzaamheden straks niet uitlopen, bereidt het projectteam het werk zo precies mogelijk voor.

Gladde wanden

Een van de dingen die bij de renovatie moet gebeuren, is het gladmaken van de wanden. Het gaat om meer dan 3 kilometer tunnelwand, want elk van de 2 tunnelbuizen is 1,6 km lang. Het gladmaken van de wand is nodig omdat de brandwerende coating die erop zit loslaat. Die coating moet eerst weg voordat er een nieuwe laag op kan. “De brandwerende laag die er nu op zit, is hobbelig,” vertelt Patrick, de Technisch Manager voor de renovatie. “Hij heeft een grove structuur en heeft niet overal dezelfde dikte. Het lijkt een soort maanlandschap, met een dikte die varieert tussen de 5 en 10 centimeter. Dat maken we straks overal gelijk.” De wanden van de tunnel worden uiteindelijk helemaal glad, daarna komt er een coating overheen in een lichte kleur. Een vlakke tunnelwand is beter schoon te houden, waardoor de tunnel lichter en daardoor veiliger is.

Dit glad maken van de tunnelwand gebeurt niet handmatig. Een robot, speciaal gemaakt voor de tunnelrenovatie, meet met een camera en een radarinstallatie de dikte op van de brandwerende laag. Met die informatie maakt de robot een patroon die hij aanhoudt bij het gladfrezen van de wand. Want ook dat gaat de robot doen. “De brandwerende laag moet een minimale dikte houden. Een robot kan dit meten en kan daardoor veel preciezer werken dan iemand die dit handmatig moet doen,” legt Patrick uit. Overigens werkt de arm van de robot zelfstandig, maar er is wel altijd iemand nodig die de robot bedient.

Tunnel nagebouwd

Als dit voorbereidende werk al gebeurt, had iemand die robot dan al bezig kunnen zien, in de Hubertustunnel? Patrick lacht. “Nee, om de robot te testen hebben we de tunnel zo goed mogelijk nagebouwd: een tunnelbuis met een betonnen wand van 8 meter lang en 5 meter hoog. Die staat nu bij de eigenaar van de robot in een loods in Alphen aan de Rijn.” Tijdens deze testen wordt ook de installatie getest die het weggefreesde isolatiemateriaal opzuigt.

Het testen van de robot is niet de enige dat als voorbereiding gebeurt. Zo werkt een team van ontwikkelaars alvast aan nieuwe software om de tunnel te bedienen en te besturen. “Jouw computer van 15 jaar geleden is nu ook niet meer up-to-date”, legt Patrick uit. “Doordat de hardware en de software in de tunnel verouderd is, neemt de storingsgevoeligheid toe. Daarnaast brengen we de beveiliging tegen cybercriminaliteit up-to-date.”

De nieuwe software voor de besturing voor de tunnel wordt helemaal op maat gemaakt, zodat het kan communiceren met de nieuwe en bestaande apparatuur die in de tunnel komt. Want niet alleen de software is aan vervanging toe: er komen onder meer ook nieuwe servers, computerkasten, camera’s en ventilatoren.

Er moet nog meer nieuw materiaal komen: 75 kilometer kabel, afsluitbomen, verkeerslichten, een omroepsysteem, hectometerbordjes, nieuwe verlichting. Al dat materiaal moet ook al binnen zijn wanneer de werkzaamheden beginnen Dat is waar de inkopers nu mee bezig zijn. Zij schaffen niet alleen het materiaal aan, maar ze houden er bij de aankoop ook rekening mee of bijvoorbeeld alle nieuwe apparatuur de juiste aansluitingen heeft.

Er gebeurt dus al een hoop, maar het echte werk kan pas beginnen als  als er geen verkeer meer in de tunnel rijdt. De vluchtdeuren kunnen er dan pas uit, om ze schoon te maken en opnieuw te verven. Het asfalt vervangen moet natuurlijk ook wachten. Datzelfde geldt voor het vervangen van de matrixborden en de constructies waar ze aan hangen. Totdat de werkzaamheden beginnen, blijven die op hun plek.

Testen, testen, testen

Het meeste en het ingewikkeldste werk is het testen van de nieuwe software en de nieuwe hardware. Die moeten perfect samen kunnen werken. “Daarom testen we vanaf het begin tot aan het eind van de werkzaamheden”, vertelt Patrick. We vervangen alle systemen per onderdeel en testen dan al alles in stukjes, als een kralenketting die je aan elkaar rijgt.” De allergrootste test vindt plaats aan het eind van de werkzaamheden. “Dan moeten alle systemen met elkaar samenwerken zoals we het van tevoren hebben bedacht.” Op dat spannende moment is het nog even wachten. De werkzaamheden aan de Hubertustunnel beginnen pas eind juli 2025.