2-6-2023 | De gemeente Den Haag heeft ongeveer 62 kilometer aan kadeconstructies. Zo’n 20 kilometer daarvan, verdeeld over bijna 150 kademuren, wordt de komende jaren vervangen of verstevigd. Onlangs is gestart met het vervangen van zo’n 200 meter aan kademuren aan de Zwarteweg en Boomsluiterskade. Het gaat om het deel tussen de Ammunitiehaven en de Maasstraat. Dit werk duurt ongeveer een jaar. Aansluitend wordt een deel van de riolering vervangen en worden de straten opgeknapt.
Werkplateau boven het water
Dat Dura Vermeer met het werk is begonnen, blijft niet onopgemerkt. Boven het water is een enorm werkplateau gebouwd. Vanaf dit plateau vervangt de aannemer de kademuren. Een bijzondere methode volgens uitvoerder Davey van Dura Vermeer. ‘Kademuren vervangen vanaf een werkplateau boven het water, gebeurt niet vaak. Daarom is dit wel een speciaal project.’
De smalle straten vragen om een bijzondere aanpak
Bij de Zwarteweg en Boomsluiterskade is te weinig ruimte om de kademuur te vervangen vanaf de straat. In drukke steden komt dit geregeld voor. Vaak wordt er dan gekozen om vanaf pontons in het water te werken, maar ook dat was hier niet gewenst. Een werkplateau boven het water is dan de oplossing. ‘Dit project leent zich daar goed. Aan beide kanten van het water wordt de kade vervangen, waardoor je vrij eenvoudig een plateau boven het water kan maken.’
Vervangen kademuren gebeurt vanuit bouwkuipen
Voor het bouwen van deze bouwkuip zijn eerst de damwanden aan de kant van het water aangebracht. Dit gebeurde vanaf het land. Over deze damwanden is vervolgens het werkplateau gebouwd. Davey wijst naar een grote machine op het werkplateau. Een grote machine van 80 ton drukt 4 damwanden tegelijk de grond in. ‘Dat werkplateau zijn we natuurlijk gelijk gaan gebruiken. De overige damwanden voor de bouwkuip doen we vanaf het werkplateau.’
Waterdichte bouwkuip
Als de damwanden in de grond zitten dan komt er nog heel wat bij kijken voordat je de kademuur daadwerkelijk kan afbreken. ‘Het is nog een ingewikkeld en technisch verhaal om te zorgen dat de bouwkuip waterdicht wordt, droog komt te liggen en op zijn plek blijft. Maar als we dat allemaal hebben geregeld dan gaan we de kademuur slopen.’
Klaar voor 100 jaar
De oude kademuur bestaat uit houten palen, metselwerk en beton. Het afbreken van de kademuur gebeurt met een sloopkraan. Met vrachtwagens wordt de oude kademuur afgevoerd. Daarna wordt de nieuwe kademuur gebouwd. Deze bestaat uit damwanden met daaromheen een betonnen constructie. ‘Na de bouw van de kademuren gaan we het plateau en de bouwkuipen weer verwijderen. De gloednieuwe kademuren kunnen dan weer 100 jaar mee. Mijn werk zit er dan op. Maar Dura Vermeer blijft dan nog even om de straten weer netjes te maken en op te knappen.’
Geen maandenlange afsluitingen van de straten
Werken vanaf een werkplateau boven het water heeft 1 heel groot voordeel. Davey wijst naar een auto die door de straat rijdt. ‘De straten hoeven hierdoor niet continu afgesloten te worden. Dat is wel zo fijn voor de mensen die hier wonen of werken.’ Incidenteel kan het nog wel voorkomen dat de weg tijdelijk dicht is. Bijvoorbeeld bij het laden en lossen van materiaal. Bij hijswerk en straks weer bij het afbreken van het plateau en de bouwkuip.
Op de eerste rij
De buren van het project in de straat zitten op de eerste rij. Zij kunnen het werk vanaf hun woonkamers op de voet volgen. Dat heeft volgens Davey voor- en nadelen. ‘Het is natuurlijk bijzonder om een inkijkje te krijgen op zo’n gigantisch bouwproject. Dit maak je maar 1 keer mee. Want als we de kademuren klaar zijn, dan gaan ze weer zo’n 100 jaar mee.’
Een goede buur zijn
Toch is niet altijd iedereen blij met zo’n groot project voor zijn deur. Dat beseft Davey zich goed. Hinder voorkomen en beperken heeft voor hem dan ook grote prioriteit. ‘Een project is voor mij alleen geslaagd als de opdrachtgever en de omgeving blij zijn met de uitvoering en het eindresultaat. Een goede buur zijn is daarom belangrijk. Ik hoop dat de omgeving ons weet te vinden als er wat is.’
Meer weten?
- Kom langs tijdens de Dag van de Bouw
- Lees meer over het Meerjarenprogramma Kunstwerken (MJPK)