De gemeente is maandag 15 mei begonnen met het herstel van de kademuur van de Dr. Lelykade. Uit onderzoek bleek dat de waterbodem langs een deel van de kade slechter is dan gedacht. Het verstevigen van de bodem duurt naar verwachting tot halverwege juni. Er wordt niet gewerkt tijdens de Ocean Race (11-15 juni) en Vlaggetjesdag (16-17 juni). Deze evenementen gaan gewoon door.

Doordat er ruimte is ontstaan tussen de kademuur en de waterbodem spoelt grond achter de kademuur weg. Hierdoor ontstaan verzakkingen in het straatwerk en wordt de grond onder de kademuur minder stevig. De kademuur zelf is zo groot en zwaar dat deze niet zal breken. Als veiligheidsmaatregel wordt er niet meer aangemeerd langs dit deel van de kade en wordt de bodem verstevigd.

Verstevigen van de waterbodem

Het verstevigen van de waterbodem gebeurt met ‘zinkstukken’. Zinkstukken zijn een soort stalen matten. Deze matten worden in elkaar gezet op het strandje bij de Hellingweg. Vervolgens vaart een boot de matten naar de kade. Daar worden zij gevuld met zand en stenen waardoor ze naar de bodem zakken. Als de mat op de bodem ligt, wordt deze onder water volgestort met een speciaal soort beton. Na het versterken van de bodem worden vervolgens de holle ruimtes achter de kademuur weer opgevuld met zand.

Bereikbaarheid

Het meeste werk wordt gedaan vanaf het water en met duikers. Hierdoor is de hinder op de kade beperkt. Het storten van het beton gebeurt wel vanaf de kade. Ook staan er hekken langs het deel van de kade dat versterkt wordt. Hierdoor kan de voetgangerszone langs het water niet worden gebruikt. De kade is niet afgesloten voor verkeer. De werkzaamheden worden uitgevoerd van 7.00 uur ’s ochtends en 19.00 uur ’s avonds. Mocht het nodig zijn dan werkt de aannemer in de avond en in het weekend door.

Meerjarenprogramma Kunstwerken

De gemeente Den Haag heeft ongeveer 62 kilometer aan kadeconstructies. Zo’n 20 kilometer daarvan, verdeeld over bijna 150 kademuren, wordt de komende jaren vervangen of verstevigd. Het vervangen en verstevigen van deze kademuren is onderdeel van een programma om Haagse kademuren, bruggen, tunnels en viaducten op orde te houden. Al deze bouwwerken worden kunstwerken genoemd. Het programma heet daarom Meerjarenprogramma Kunstwerken (MJPK). Het verstevigen van de kademuur in de 2de Haven van Scheveningen stond al op de planning als onderdeel van het Meerjarenprogramma Kunstwerken (MJPK). Het verstevigen van de bodem langs een deel van de Dr. Lelykade is naar voren gehaald.

Deel dit artikel

Lees meer nieuws

Bekijk alle items
  • 12 augustus: extra drukte tijdens de Tour de France Femmes

    Op maandag 12 augustus is de finish van de 1e etappe van de Tour de France Femmes 2024 in Den […]

    Lees verder
  • De Koningstunnel in Den Haag. Op de achtergrond zie je het centraal station. De bovenkant van de tunnel is bedekt met gras en bomen. De tunnel bestaat ui twee rijstroken in beide richtingen gescheiden door een verhoging waar lantaarnpalen staan.

    Gedeelte Koningstunnel afgesloten van 15 tot 26 juli

    In de ondergrondse leidingen van het Haagse warmtenet zijn onderdelen aan vervanging toe. Eneco vervangt een van deze onderdelen op […]

    Lees verder
  • Minder treinen tot eind juli 2024

    ProRail werkt aan het spooremplacement van Den Haag Centraal. Ook zijn er werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en […]

    Lees verder