De gemeente Den Haag doet mee aan wetenschappelijk onderzoek naar de beste manier om bruggen en kademuren in de stad voor te bereiden op de toekomst.

Oude stadscentra als die van Den Haag zijn tegenwoordig veel drukker dan het moment waarop ze gebouwd zijn. De infrastructuur is soms al honderden jaren oud en niet berekend op auto’s en vrachtverkeer. Het is heel duur om te zorgen dat de bruggen en kades daarop worden aangepast: het kan in heel Nederland miljarden euro’s gaan kosten. Het onderzoek waar de gemeente aan meedoet gaat over hoe een gemeente de bruggen en kademuren kan beheren.

Leren en verbeteren

In het onderzoek is het programma Meerjarenprogramma Kunstwerken (MJPK) een voorbeeldproject. Sjoerd Klompmaker, coördinator constructies legt uit: “De onderzoekers komen bij ons en bij de gemeenten Zwolle en Amsterdam kijken hoe we het nu doen, wat daar goed aan is, wat anderen daarvan kunnen leren en wat we er zelf nog aan kunnen verbeteren.”

Veranderingen

Dat is nodig omdat de manier waarop beheer van bruggen en kademuren vroeger gebeurde niet langer genoeg is, legt hij uit: “Er is veel veranderd en er staan ons nog meer grote veranderingen te wachten. Daarom proberen we nu in het MJPK al zoveel mogelijk te kijken naar hoe we de bruggen en kademuren beter kunnen maken voor de toekomst. We houden bij herstelwerkzaamheden niet alleen rekening met de functie die de bruggen en kademuren vroeger hadden, maar kijken bijvoorbeeld ook naar duurzaamheid en hoe we het recreatief gebruik van de grachten kunnen verbeteren.”

Samenwerken

Het onderzoek wordt gedaan door een aantal partijen die hierbij met elkaar samenwerken. Dat zijn Universiteit Twente, Saxion Hogeschool en de TU Delft. Daarbij werken ze samen met het AMS Institute, CROW, de gemeente Amsterdam, de gemeente Den Haag en de gemeente Zwolle. De samenwerkende organisaties vinden het belangrijk dat het onderzoek bruikbaar is in de praktijk.

Eerder onderzoek

Het onderzoek staat niet op zichzelf, de gemeente is ook al betrokken bij 2 andere onderzoeken naar bruggen en kademuren. Die gaan over betere methodes om te meten en te rekenen en over circulaire instandhouding het bruggen- en kademurenbeheer. Deze onderzoeken zijn onderdeel van het onderzoeksprogramma Urbiquay (Urban Bridge and Quay Wall Innovations). Dit programma onderzoekt duurzame en innovatieve oplossingen voor toekomstbestendige bruggen en kademuren.

Bijdragen aan de toekomst

In totaal krijgen de organisaties 952.300 euro voor het onderzoek. Dit geld komt van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap en is toegekend door het Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het onderzoek is onderdeel van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Het doel van de NWA is ‘met kennis een positieve, structurele bijdrage te leveren aan de maatschappij van morgen, door vandaag bruggen te slaan en met elkaar voor wetenschappelijke doorbraken en maatschappelijke impact te zorgen.’

Meer informatie

Meer informatie over het onderzoeksprogramma Urbiquay is te vinden op: Urbiquay | NWO

Deel dit artikel

Lees meer nieuws

Bekijk alle items
  • 12 augustus: extra drukte tijdens de Tour de France Femmes

    Op maandag 12 augustus is de finish van de 1e etappe van de Tour de France Femmes 2024 in Den […]

    Lees verder
  • De Koningstunnel in Den Haag. Op de achtergrond zie je het centraal station. De bovenkant van de tunnel is bedekt met gras en bomen. De tunnel bestaat ui twee rijstroken in beide richtingen gescheiden door een verhoging waar lantaarnpalen staan.

    Gedeelte Koningstunnel afgesloten van 15 tot 26 juli

    In de ondergrondse leidingen van het Haagse warmtenet zijn onderdelen aan vervanging toe. Eneco vervangt een van deze onderdelen op […]

    Lees verder
  • Minder treinen tot eind juli 2024

    ProRail werkt aan het spooremplacement van Den Haag Centraal. Ook zijn er werkzaamheden aan het spoor tussen Den Haag en […]

    Lees verder