De Hubertustunnel in Den Haag is sinds 2008 in gebruik. Na bijna 16 jaar is de tunnel toe aan een grote renovatie. Er zijn regelmatig storingen. Verschillende verkeers- en tunnelinstallaties en systemen zijn aan het eind van hun levensduur en aan vervanging toe. Het gaat om meer dan 40 verschillende soorten installaties. Ook de tunnelwanden van 1600 meter lang en het asfalt worden vervangen.

Op de wand van de toerit van de Landscheidingsweg-zijde komen zo’n 100 zonnepanelen. Door deze op de wand te plaatsen en te voorzien van een speciale coating, geven ze geen hinder voor langsrijdend verkeer en de directe omgeving. Een belangrijk onderdeel va de werkzaamheden is het testen van alle nieuwe systemen

Dit gaat gebeuren in de Hubertustunnel:

  • vervangen van installaties, zoals afsluitbomen, verkeerslichten, tunnelverlichting, vluchtwegindicatie, omroepsysteem, tunnelventilatie, bedien- en besturingssysteem
  • herstellen van de tunnelwanden en aanbrengen van vuilafstotende laag
  • er komt hittewerende bekleding in de (gesloten delen van de) toeritten;
  • vervangen van (deklagen) asfalt
  • aanbrengen zonnepanelen op wand oprit Landscheidingsweg

Hubertusviaducten

In het verlengde van de Hubertustunnel liggen de Hubertusviaducten. Deze viaducten bestaan uit complex Madurodam en complex Wittebrug. Deze viaducten zijn eind jaren ’60 en begin jaren ’70 gebouwd en worden ook gerenoveerd. Er zijn verschillende herstel- en reparatiewerkzaamheden nodig. Zowel op als onder de viaducten. De kolommen en pijlers waar de viaducten op steunen zijn ook onderdeel van de werkzaamheden.

Dit gaat gebeuren aan de Hubertusviaducten:

  • vervangen of herstellen van beschadigde opleggingen
  • herstellen van betonschades
  • herstellen van betonrot
  • herstellen van regenwaterafvoer
  • herstellen en verstevigen van de bestaande hekwerken
  • aanbrengen van een lage barrier tussen de rijbanen; en
  • vervangen van (deklagen) asfalt.

Ligging

De Hubertustunnel is onderdeel van de Noordelijke Randweg en loopt van de Landscheidingsweg tot aan het Hubertusviaduct. De Hubertustunnel is een stadstunnel voor autoverkeer en bestaat uit 2 geboorde buizen met een totale lengte van ca. 1600 meter. In elke tunnelbuis zijn 2 rijstroken.

De Hubertusviaducten bestaan uit 2 ongelijkvloerse kruisingen. De kruising tussen de S200 en de Doctor Aletta Jacobsweg (complex Madurodam) en de kruising tussen de S200 en de Raamweg (complex Wittebrug).