Sinds februari 2024 laat de gemeente de kademuur en het riool op de Pletterijkade vervangen. Voor dit werk is de straat open. Na het werk kan de bestrating weer terug. De gemeente kan dan gelijk de straat prettiger en veiliger maken voor iedereen. De Pletterijkade is een belangrijke fiets- en wandelverbinding tussen het centrum en de Bickhorst. Daarom wordt de wegindeling aangepast en wordt er een fietsoversteek in 2 richtingen gemaakt over het Rijswijkseplein.
Reactie gemeente op zienswijzen
Op 22 oktober 2024 heeft het college van Burgemeester en Wethouders het raadsvoorstel met het voorontwerp en het antwoord op de zienswijzen bekeken. Het college is akkoord. Daarmee wordt het voorstel naar de gemeenteraad gestuurd met de vraag of zij akkoord zijn met het ontwerp voor de nieuwe indeling. Dit heet: vaststellen. De reactie van de gemeente op de zienswijzen is vanaf dinsdag 29 oktober 2024 te bekijken in het document Nota van Beantwoording in het Raadsinformatiesysteem (RIS).
Aanpassing in definitief ontwerp
Naar aanleiding van de reacties (zienswijzen) wordt in het definitief ontwerp iets aangepast of het is een vervolgactie.
- De belangrijkste wijziging aan het ontwerp vanwege de zienswijzen is het toevoegen van een fietspad in 2 richtingen op het Rijswijkseplein tussen de Scheepmakersstraat en de Van Maanenkade. (uitgewerkt als: ontwerp Van Maanenkade en onderdeel van dit voorstel).
- De laad- en losplek bij de Haringkoning verdwijnt. Dit komt niet meer in het definitieve ontwerp.
- De verharding in het midden van de weg, de ribbelstrook, wordt meer doorgetrokken richting het Rijswijkseplein.
- De gemeente plant verschillende bomensoorten langs de huizen.
- Na de realisatie van de doorsteek voor nood- en hulpdiensten monitort de gemeente of hier misbruik van wordt gemaakt.
- De gemeente onderzoekt verbeteringen voor fietsers op Scheepmakersstraat en Trekvlietplein in het kader van Binckhorst-Noord. Dit onderzoek is geen onderdeel van dit project.
- De wens tot vergroening van de Weteringkade aan de kop van de Scheepmakerstraat is geen onderdeel van dit plan. In het onderzoek naar de fietsverbindingen Binckhorst-Noord wordt deze suggestie voor vergroening van de openbare ruimte meegenomen.
- De zorgen over de snelheid van het verkeer, te hard rijden, op het Rijswijkseplein worden gedeeld met de politie.
Wat verandert er?
Pletterijkade
- Fietsstraat, auto‘s en fietsers delen de rijbaan.
- Er komt rood asfalt.
- De maximale rij snelheid wordt 30 kilometer per uur.
- Er komt meer groen. Aan 2 zijden komen bomen. Er komt een extra groenstrook aan de kade.
- Buslijn 29 rijdt niet meer via Pletterijkade maar via Weteringkade.
Rijswijkseplein
- Er komt een fietsoversteek in 2 richtingen over het Rijswijkseplein om vanaf de Pletterijkade direct over te kunnen steken. Fietsers vanuit het centrum kunnen dan direct oversteken.
- Vanaf het Rijswijkseplein kan het autoverkeer straks niet meer linksaf de Pletterijkade op. Nood- en hulpdiensten kunnen nog wel de straat in.
Het ontwerp (VO)
Het ontwerp (voorontwerp/VO) is klaar. Er komt een fietsstraat met rood asfalt. Fietser en auto’s delen de rijbaan en is een maximale rijsnelheid van 30 kilometer per uur. Er komen bredere stoepen, aan 2 zijden bomen, een extra groenstrook aan de kade en een fijne looproute met bankjes langs het water.
U kunt het ontwerp bekijken in het Raadsinformatiesysteem (RIS318908). U kunt niet meer op het ontwerp reageren.
Waarom moet de Pletterijkade aangepast worden?
De Pletterijkade en het Rijswijkseplein liggen op belangrijke fietsroutes. En worden in de toekomst nog belangrijker. In 2030 wordt verwacht dat hier 2 keer zoveel mensen fietsen als in 2019; 10.000 fietsers per dag. Dit komt bijvoorbeeld door de groei van het aantal bewoners en bezoekers in het CID-Binckhorst gebied. De Pletterijkade en het Rijswijkseplein horen bij de Sterfietsroute Trekfietstrace en de regionale fietsroute (Metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker genoemd). Dit is een belangrijke fietsroute die de binnenstad direct verbindt met de Binckhorst, Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp. De huidige inrichting van de Pletterijkade voldoet niet aan een inrichting om de huidige en toekomstige fietsers veilig en comfortabel te faciliteren.
Vervanging kademuur en riolering
De kademuur van de Pletterijkade is in slechte staat. De gemeente vervangt de kademuur om te voorkomen dat deze verzakt. Ook de riolering moet op de Pletterijkade en in de Gouwestraat, Mijdrechtstraat en Vechtstraat vervangen worden. Na de werkzaamheden richt de gemeente de Pletterijkade anders in. De andere straten blijven hetzelfde als nu. Ook komt er een fietsoversteek op het Rijswijkseplein. Door de verschillende werkzaamheden te combineren hoeft de straat maar 1 keer open. Dit zorgt voor minder overlast.
Inspraakperiode is voorbij
Het ontwerp is op 30 mei 2024 vrijgegeven door het college van burgemeester en wethouders(RIS) en gepubliceerd in het gemeenteblad. Omwonenden en andere belanghebbenden konden van 30 mei tot en met 11 juli 2024 voor de laatste keer reageren op het ontwerp (voorontwerp/VO).
Wat is er al gedaan?
Het ontwerp (voorontwerp, VO) is gemaakt na overleg met de wijkvereniging, Fietsersbond en nood- en hulpdiensten. Tot en met 11 juli 2024 was er een inspraakperiode en konden inwoners reageren op het ontwerp (zienswijze). Op 22 oktober 2024 is het raadsvoorstel samen met het voorontwerp en de reactie van de gemeente op de zienswijzen besproken in het college van burgemeester en wethouders (RIS). Het college is akkoord met het voorstel.
Wat komt er nog?
Het college stuurt het raadsvoorstel naar de gemeenteraad. De gemeenteraad bespreekt het voorstel en geeft wel of geen akkoord op het ontwerp. Geeft de gemeenteraad akkoord? Dan wordt een definitief ontwerp gemaakt en worden de werkzaamheden ingepland.
De gemeente verwacht dat de werkzaamheden aan het Rijswijkseplein starten in juni 2025 tot en met november 2025. De nieuwe inrichting van de Pletterijkade is van de zomer 2025 t/m voorjaar 2026.
Contact
Heeft u vragen over de herinrichting van de Pletterijkade? Neem dan contact op via herinrichtingpletterijkade@denhaag.nl.