Sinds februari 2024 laat de gemeente de kademuur en het riool op de Pletterijkade vervangen. Voor dit werk is de straat open. Na het werk krijgt de Pletterijkade een andere wegindeling. De straat wordt prettiger en veiliger voor iedereen. Er komt een fietsstraat, de maximumsnelheid gaat naar 30 kilometer per uur en er komen meer bomen en groen. Op het Rijkswijkseplein komt vanaf de Pletterijkade een fietsoversteek in 2 richtingen naar de Weteringkade.

Voorbeeld van de fietsstraat op de Pletterijkade

Ontwerp akkoord door gemeenteraad

Op 23 januari 2025 is het raadsvoorstel voor de nieuwe wegindeling van de Pletterijkade vastgesteld door de gemeenteraad (RIS320293). Dit houdt in dat de gemeenteraad het ontwerp heeft beoordeeld en goedgekeurd. Dit betekent dat de gemeente de werkzaamheden gaat voorbereiden, bijvoorbeeld door het maken van een definitief ontwerp en het inplannen van de werkzaamheden. In dit definitief ontwerp worden een aantal punten uit de zienswijzen meegenomen. Deze leest u verderop op de pagina.

Wat verandert er?

Pletterijkade

  • Fietsstraat, auto’s en fietsers delen de rijbaan.
  • Er komt rood asfalt.
  • De maximale rijsnelheid wordt 30 kilometer per uur.
  • Er komt meer groen. Aan 2 zijden komen verschillende soorten bomen. Er komt een extra groenstrook aan de kade.
  • Buslijn 29 rijdt niet meer via Pletterijkade maar via Weteringkade.

Rijswijkseplein

  • Er komt een fietsoversteek in 2 richtingen over het Rijswijkseplein om vanaf de Pletterijkade direct over te kunnen steken. Fietsers vanuit het centrum kunnen dan direct oversteken.
  • Vanaf het Rijswijkseplein kan het autoverkeer straks niet meer linksaf de Pletterijkade op. Nood- en hulpdiensten kunnen nog wel de straat in.
  • Er komt een fietsoversteek in 2 richtingen op het Rijswijkseplein tussen de Scheepmakersstraat en de Van Maanenkade. (uitgewerkt als: ontwerp Van Maanenkade en onderdeel van dit voorstel).
Voorbeeld nieuwe oversteek op het Rijswijkseplein

Waarom moet de Pletterijkade aangepast worden?

De Pletterijkade en het Rijswijkseplein liggen op belangrijke fietsroutes. En worden in de toekomst nog belangrijker. In 2030 wordt verwacht dat hier 2 keer zoveel mensen fietsen als in 2019; 10.000 fietsers per dag. Dit komt bijvoorbeeld door de groei van het aantal bewoners en bezoekers in het CID-Binckhorst gebied. De Pletterijkade en het Rijswijkseplein horen bij de Sterfietsroute Trekfietstrace en de regionale fietsroute (Metropolitane fietsroute Den Haag – Pijnacker genoemd). Dit is een belangrijke fietsroute die de binnenstad direct verbindt met de Binckhorst, Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp. De huidige inrichting van de Pletterijkade voldoet niet aan een inrichting om de huidige en toekomstige fietsers veilig en comfortabel te faciliteren.

 

De Pletterijkade is onderdeel van de Sterfietsroute Trekfietstrace en verbindt het centrum met de Binckhorst, Ypenburg en Pijnacker-Nootdorp. Op Sterfietsroutes verbindt de gemeente de binnenstad met belangrijke bestemmingen. Op deze routes past de gemeente de straten en wegen aan en legt ontbrekende stukken fietspad aan, om hier veiliger en comfortabeler te fietsen.

Het ontwerp (voorontwerp, VO) is gemaakt na overleg met de wijkvereniging, Fietsersbond en nood- en hulpdiensten. Tot en met 11 juli 2024 was er een inspraakperiode en konden inwoners reageren op het ontwerp (zienswijze). Op 22 oktober 2024 is het raadsvoorstel samen met het voorontwerp en de reactie van de gemeente op de zienswijzen besproken in het college van burgemeester en wethouders (RIS). Het college is akkoord met het voorstel.

Het college van Burgemeester en Wethouders stuurt het raadsvoorstel naar de gemeenteraad. De gemeenteraad bespreekt het voorstel en geeft wel of geen akkoord op het ontwerp. Geeft de gemeenteraad akkoord? Dan maakt de gemeente een definitief ontwerp en worden de werkzaamheden ingepland.

De gemeente verwacht dat de werkzaamheden aan het Rijswijkseplein beginnen in juni 2025 tot en met november 2025. De nieuwe inrichting van de Pletterijkade is van de zomer 2025 t/m voorjaar 2026.

Afhankelijk van de reacties (zienswijzen) wordt in het definitief ontwerp iets aangepast of het is een vervolgactie.

  • De belangrijkste wijziging aan het ontwerp vanwege de zienswijzen is het toevoegen van een fietspad in 2 richtingen op het Rijswijkseplein tussen de Scheepmakersstraat en de Van Maanenkade. (uitgewerkt als: ontwerp Van Maanenkade en onderdeel van dit voorstel).
  • De laad- en losplek bij de Haringkoning verdwijnt. Dit komt niet meer in het definitieve ontwerp.
  • De verharding in het midden van de weg, de ribbelstrook, wordt meer doorgetrokken richting het Rijswijkseplein.
  • De gemeente plant verschillende bomensoorten langs de huizen.
  • Na de realisatie van de doorsteek voor nood- en hulpdiensten monitort de gemeente of hier misbruik van wordt gemaakt.
  • De gemeente onderzoekt verbeteringen voor fietsers op Scheepmakersstraat en Trekvlietplein in het kader van Binckhorst-Noord. Dit onderzoek is geen onderdeel van dit project.
  • De wens tot vergroening van de Weteringkade aan de kop van de Scheepmakerstraat is geen onderdeel van dit plan. In het onderzoek naar de fietsverbindingen Binckhorst-Noord wordt deze suggestie voor vergroening van de openbare ruimte meegenomen.
  • De zorgen over de snelheid van het verkeer, te hard rijden, op het Rijswijkseplein worden gedeeld met de politie.

De kademuur van de Pletterijkade is in slechte staat. De gemeente vervangt de kademuur om te voorkomen dat deze verzakt. Ook de riolering moet op de Pletterijkade en in de Gouwestraat, Mijdrechtstraat en Vechtstraat vervangen worden. Na de werkzaamheden richt de gemeente de Pletterijkade anders in. De andere straten blijven hetzelfde als nu. Ook komt er een fietsoversteek op het Rijswijkseplein. Door de verschillende werkzaamheden te combineren hoeft de straat maar 1 keer open. Dit zorgt voor minder overlast.

Pletterijkade: vervangen kademuur en riool