De gemeente wil de Prins Mauritslaan opnieuw inrichten tot een veilige en aantrekkelijke straat voor alle weggebruikers. De straat verandert van weg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur naar een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Zo wordt de straat veiliger voor voetgangers, fietsers en schoolgaande kinderen. Tegelijkertijd wordt de middenberm groener en komt er meer ruimte voor wandelen en verblijven.
Wat
De gemeente onderzoekt hoe de Prins Mauritslaan veiliger en groener kan worden ingericht. Hiervoor is een nieuwe indeling van de straat nodig. Daarbij wordt gekeken naar een evenwichtige verdeling van de beschikbare ruimte, met aandacht voor groen, parkeren, fietsparkeren en voor de inrichting van een groene middenberm met wandelpad.
Waar
De Prins Mauritslaan, tussen de Eisenhowerlaan en de Frankenstraat. Er wordt ook rekening gehouden met de inrichting van de kruispunten en de aansluiting op omliggende wegen, bijvoorbeeld het kruispunt Prins Mauritslaan – Frederik Hendrikstraat.
Waarom
Verkeersveiligheid: De Prins Mauritslaan is nu een drukke 50 km/u-weg. Door de herinrichting en snelheidsverlaging naar 30 km/u wordt de straat veiliger voor alle weggebruikers, vooral voetgangers fietsers en schoolgaande kinderen.
Vergroening: De middenberm wordt vergroend met extra beplanting en de aanleg van een halfverhard wandelpad. Zo wordt het minder heet in de zomer, is het geshikt voor veel verschillende planten en dieren en het maakt de straat aantrekkelijker.
Wijkinitiatieven: Bewoners en scholen hebben ideeën aangedragen voor meer groen en een veilige, uitnodigende straat. De gemeente neemt deze plannen mee, zoals het initiatief voor een groene wandelpromenade.
Werk-met-werk: De herinrichting wordt gecombineerd met groot onderhoud aan het asfalt en aan de huisaansluitingen van de riolering, zodat alles in 1 keer wordt aangepakt.
Wanneer
Bekijk de planning voor meer informatie