24-01-2025 | Per jaar zijn er honderden omleidingsroutes voor het verkeer in de stad. Verkeerskundigen Maarten en Ricardo vertellen waar de gemeente allemaal op let voordat een omleidingsroute goedkeuring krijgt.
Dat er omleidingsroutes bestaan, is logisch. Want wanneer een weg, een fietspad of een stoep is opengebroken, kan verkeer er natuurlijk niet overheen. Het maakt nogal wat uit welke andere route voetgangers, fietser, openbaar vervoer, nood- en hulpdiensten en automobilisten nemen in plaats daarvan. Vooral in een drukke stad als Den Haag: “We willen niet dat het op andere wegen veel te druk wordt, of dat er opeens allemaal vrachtwagens door een woonstraat rijden, of ander verkeer dat daar niet hoort, ” legt Maarten uit. “We willen dat de inwoner zo min mogelijk last heeft van de werkzaamheden én de omleidingsroute.”
Plan indienen
Wie in Den Haag een van de hoofdwegen wil afsluiten, moet ruim van tevoren een plan indienen. In dat plan moet staan hoe de bereikbaarheid, verkeersveiligheid en communicatie (BVC) rondom de afsluiting wordt geregeld. Dit heet een BVC-plan. In dat plan moet ook staan hoe het verkeer kan rijden als de weg dicht is. Een team deskundigen beoordeelt dat plan in het ‘Stedelijk Bereikbaarheidsoverleg (SBO)’.
Maarten en Ricardo zitten in dat team van deskundigen. Omleidingsroutes zijn een onderdeel van het plan dat ze beoordelen. Wanneer keuren zij een omleidingsroute goed? Maarten: “Eerst kijken we kritisch naar of het wel nodig is om de hele straat af te sluiten voor alle weggebruikers. Misschien kunnen voetgangers, fietsers er met een paar kleine aanpassingen toch nog door, of langs. Misschien kan de straat wel open blijven voor openbaar vervoer of nood- en hulpdiensten. In sommige gevallen kan het werk zo worden ingepland dat de weg alleen dicht hoeft op minder drukke momenten, zoals buiten de spits, buiten het strandseizoen, of in de schoolvakanties.”
Regels voor omleidingsroutes
Blijkt dat een afsluiting toch echt nodig is, voor een van de soorten weggebruikers, dan kijken de verkeerskundigen of de voorgestelde omleidingsroute voldoet aan de regels die de gemeente daarvoor heeft. Er zijn een aantal regels voor omleidingsroutes, die staan in de Haagse Richtlijn Tijdelijke Verkeersmaatregelen. Daarin staat uitgewerkt hoe de gemeente verwacht dat de omleiding eruit komt te zien.
Voorbeelden van die regels zijn:
- Een omleiding voor fietsers mag maximaal 650 meter zijn.
- Een omleiding voor voetgangers is maximaal 150 meter
- Op een omleidingsroute mogen geen werkzaamheden zijn
- Een omleidingsroute mag niet ook al een omleidingsroute van een andere afsluiting zijn.
- Er moeten goede alternatieven zijn voor openbaar vervoer en nood- en hulpdiensten.
- Een omleiding moet over eenzelfde soort weg gaan als waarop de afsluiting is. Dus is de weg die dicht gaat een 50 kilometerweg? Dan moet de omleidingsroute dat ook zijn.
Voldoet de omleidingsroute aan alle regels, dan kijken de verkeerskundigen naar hoe ze kunnen zorgen dat het verkeer zo weinig mogelijk last heeft van de omleiding. Ricardo: “We kijken bijvoorbeeld naar waar het verkeer vandaan komt, wat de bestemming is en wat dan het handigste punt is om hen te informeren. Dat gebeurt meestal met borden, maar ook met andere middelen. Denk aan de panelen boven de weg.”
Verkeer laten doorstromen
Ook kijken zij naar hoe druk de route is. “Stel dat het op de omleidingsroute veel drukker wordt dan normaal. Wij kunnen dan kijken of we iets kunnen doen om het verkeer beter te laten doorstromen. Bijvoorbeeld de verkeerslichten in een bepaalde richting langer op groen laten staan.”
Zo proberen zij het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen ondanks werkzaamheden. Maar er zijn grenzen aan wat zij kunnen doen, zegt Ricardo. “De komende jaren gaan bijvoorbeeld veel straten van 50 naar 30 kilometer per uur. Dat heeft ook gevolgen voor de opties voor omleidingsroutes. Om de stad leefbaar en bereikbaar te houden, zou het helpen als inwoners bij wegwerkzaamheden ook nadenken over alternatief vervoer, zoals de fiets of het openbaar vervoer.”