28-12-2023 | Van de 3 kleuren in het verkeerslicht is groen het populairst. Geen wonder dat over het groene licht ook de meeste vragen leven. Dit zijn de vragen over groen licht die het afgelopen jaar het vaakst zijn gesteld aan de gemeente.

 

Bij een groene golf zijn de verkeerslichten zo afgesteld dat voertuigen bij een bepaalde snelheid groen licht krijgen bij een aantal verkeerslichten achter elkaar. In Den Haag is geen groene golf. Dat komt doordat de verkeerssituaties in Den Haag daarvoor te complex zijn. Een groene golf werkt vooral goed bij een drukke doorgaande hoofdroute met rustige zijstraten. De kruispunten moeten op ongeveer gelijke afstanden van elkaar liggen. Ook mogen bus-en tramlijnen het kruispunt niet doorkruisen. In Den Haag is dat niet het geval.

Intelligente netwerkregelingen

Maar er is wél een alternatief dat in Den Haag wordt gebruikt: de verkeerslichten van een aantal doorgaande wegen zijn aan elkaar gekoppeld via intelligente netwerkregelingen. Die zorgen ervoor dat de verkeerslichten zich aanpassen aan elkaar zodat het verkeer toch vlot doorstroomt. De gemeente onderzoekt regelmatig of er op bepaalde routes verkeerslichten gekoppeld kunnen worden.

Als het verkeerslicht van uw richting rood wordt, krijgen de andere richtingen snel daarna groen. Toch hoeft u niet te gaan rennen wanneer het voetgangerslicht op rood gaat terwijl u bezig bent met oversteken. Er is nog genoeg tijd voordat de auto’s beginnen te rijden. De kleur van het verkeerslicht heeft betrekking op het moment dat u begint met oversteken. Dat is voor fietsers en auto’s net zo. Alleen ziet u dan niet meer dat het licht rood is geworden, omdat u het verkeerslicht inmiddels gepasseerd bent. Omdat u als voetganger het verkeerslicht steeds ziet, lijkt het dat het licht te snel op rood gaat.

Veiligheidstijd

Hoeveel tijd er zit tussen groen en rood hangt af van de inrichting van het kruispunt. De tijd tussen groen en rood noemen we: veiligheidstijd. Alle veiligheidstijden zijn berekend met landelijke richtlijnen. De gemeente gebruikt bij deze instellingen een loopsnelheid van een gemiddelde voetganger. Op kruispunten in de buurt van verzorgingstehuizen wordt rekening gehouden met een langere oversteektijd.

Wegenverkeerswet

Op 1 juli 2019 is de wegenverkeerswet veranderd. Bij verkeerslichten die na 1 juli 2019 zijn vernieuwd, kan het daarom gebeuren dat het licht voor auto’s al groen wordt terwijl een fietslicht nog oranje is. In dat geval is de afstand van de auto’s tot de fietsoversteekplaats groot genoeg, zodat fietsers veilig kunnen oversteken.

Doe een melding!

De veiligheidstijden zijn in principe lang genoeg om veilig over te steken. Het kan toch voorkomen dat een veiligheidstijdinstelling in de praktijk te kort is omdat bijvoorbeeld de omstandigheden op de locatie veranderd zijn. Denkt u dat dit het geval is? Doe dan een melding. Dit kan door te bellen met de gemeente op telefoonnummer 14 070 of via Meldingen – Den Haag

 

Op veel plekken in de stad is geen ruimte voor aparte rijstroken voor rechts of links afslaand verkeer. Om fietsers en voetgangers in deze gevallen niet onnodig of extra lang te laten wachten, krijgen zij zoveel mogelijk tegelijk groen samen met het rechtdoor gaande (en afslaande) verkeer dat op dezelfde weg rijdt. Rechtdoor gaande voetgangers en fietsers hebben hier voorrang.

Om alle fietsers tegelijk groen licht te geven, moet het hele kruispunt worden stilgezet. Het drukke Haagse verkeer leent zich hier niet voor. Daarom krijgen de fietsers niet altijd tegelijk groen licht.

Soms is het mogelijk dat een fietsoversteekplaats extra of langer groen krijgt. Bijvoorbeeld wanneer er geen kruisend autoverkeer of openbaar vervoer is in een richting die aan de beurt zou zijn. Dan kan het gebeuren dat het licht groen is voor 2 fietsrichtingen tegelijk. In dat geval gelden de normale verkeersregels.