De gemeente maakt de Gedempte Gracht, Gedempte Burgwal en Lutherse aantrekkelijker en veiliger voor fietsers en voetgangers. Door de straten aan te passen worden deze prettiger en veiliger om te wandelen, winkelen, wonen en fietsen. Hieronder leest u meer over wat er is gedaan en wat er nog gaat gebeuren.

Fase 1 uitgevoerd

De aanpassingen in de straten gebeurt in 2 fasen. Fase 1 is uitgevoerd. Auto’s kunnen niet meer op straat parkeren en grote vrachtwagens mogen vanaf 11.30 uur niet meer laden en lossen. De straat is aangepast met tijdelijke oplossingen, zoals vlonders met fietsparkeer-nietjes en bankjes op de parkeerplekken. Lees hierover meer onder het kopje ‘Wat is er al gedaan’.

Wat gebeurt er in fase 2?

De gemeente bereidt nu fase 2 voor. In fase 2 worden de straten definitief aangepast. De werkzaamheden hiervoor beginnen naar verwachting in het 2e kwartaal van 2025. Hiervoor heeft de gemeente samen met een klankbordgroep gekeken naar wat er geleerd kon worden van de eerste fase. Een klankbordgroep is een groep mensen die advies geeft. De wijzigingen die dit heeft opgeleverd, worden meegenomen in de plannen voor fase 2.

Aanpassingen aan ontwerp

Met de resultaten uit het onderzoek bepaalt de gemeente of er nog aanpassingen gedaan moeten worden aan het ontwerp van fase 2. Dit zijn kleine veranderingen, zoals de plek van fietsnietjes, plantenbakken, de gedragingen van fietsers op de routes of foutgeparkeerde voertuigen. Aanpassingen zoals het terugbrengen van de straatparkeerplaatsen of het intrekken van de venstertijden voor grote vrachtwagens is niet meer mogelijk. Wilt u meedenken over de plannen, geef u dan op voor de klankbordgroep. Dat is een groep mensen die advies geeft. Neem daarvoor contact op met de gemeente via herinrichtinggedemptegracht@denhaag.nl.

Sfeerimpressie van de straat na fase 2

Wat is er al gedaan?

In maart 2023 heeft de gemeente een aantal maatregelen genomen aan de Gedempte Gracht en Gedempte Burgwal (fase 1) zoals: 

  • Weghalen van de normale straat parkeervakken. Hierdoor hebben fietsers geen last van in- en uitparkerende auto’s. Vergunninghouders parkeren in de nabijgelegen straten. Bezoekers kunnen parkeren in de parkeergarages in de buurt of gebruik maken van bijvoorbeeld Park+Ride of Park+Bike. 
  • Op de parkeervakken zijn vlonders geplaatst, met daarop plantenbakken, bankjes en fietsparkeerplekken. Ook kunnen ondernemers hier een terras plaatsen. Daarvoor moeten zij een vergunning aanvragen. 
  • Na 11:30 uur mogen grote vrachtwagens niet meer de straat inrijden om te laden en lossen. Het gaat om vrachtwagens zwaarder dan 3.500 kg.  
  • Verplaatsen van: 
  • fietsparkeervakken 
  • plekken voor elektrisch laden 
  • gehandicaptenparkeerplaatsen 
Een sfeerimpressie van de straat na fase 1.

Handige links